Іноземець, який отримав у Польщі статус біженця, може працювати без дозволу. Це однозначне правило, і начебто, на перший погляд, нічого складного в ситуації немає. Однак на ділі очікувати статус можна місяцями, а іноді рік і більше, і в цей час прав на працевлаштування і претендента може і не бути. Про те, коли і за яких умов заявник на статус біженця може влаштуватися на роботу в Польщі у 2024 році, на що йому існувати під час очікування, і хто може допомогти в складній ситуації в цьому матеріалі.
У статті про отримання статусу біженця в Польщі ми докладно розповідали про технології подачі заяви і в процесі очікування. Тут коротко нагадаємо основні етапи:
Очевидно, що на першому кроці про можливості працювати без дозволу мови бути не може, а на завершальному (останньому) така можливість точно є. Відповідно, цікавлять проміжні етапи – коли і на яких підставах іноземець може працювати в Польщі.
Статуси біженця або додаткового захисту, незалежно від того, якою саме буде надано, дають право на роботу в Польщі без оформлення будь-яких додаткових дозвільних документів (п. 1 і 2, 1 ч., ст. 87 Закону про ринок праці). Але з’являється таке право тільки після законного присвоєння статусу, а до цього може пройти кілька місяців, а іноді й більше.
Наявність одного лише тимчасового посвідчення особи іноземця не дає право на роботу. Однак потрібно розуміти, що мова йде про безпосереднє працевлаштування під час розгляду запиту без додаткових дій. Існує кілька можливостей законно влаштуватися на роботу і до отримання карти побиту.
Відсутність прямого права на роботу при наявності тільки тимчасового посвідчення іноземця не позбавляє заявника права отримати документ, що дозволяє роботу – зезволеніє, сезонний дозвіл (тип S) або освядченіє (якщо громадянство претендента передбачає можливість отримувати цей документ).
При наявності тимчасового посвідчення особи, тобто права на перебування в Польщі, і документа, що дозволяє працевлаштування, робота буде законною з першого дня одночасної дії обох документів.
На практиці це може виглядати так:
У цьому випадку можна працювати весь термін дії документа, або до отримання карти побиту як біженець (тоді працювати можна буде на цій підставі), або до закінчення півроку з моменту подачі документів – це випадок розглянемо далі.
Ще раз нагадаємо, питання про надання статусу, у звичайних умовах, має бути вирішено протягом півроку. Проте затримки нерідко виникають з різних причин. Якщо ці причини не пов’язані з діями самого здобувача, то через 6 місяців здобувач отримує право на роботу.
Ось, що з цього приводу каже закон Art.35. Udzielanie cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Довідка, видана у разі несвоєчасного врегулювання питання:
Іншими словами, якщо питання не вирішено протягом півроку, необхідно звертатися до управління для оформлення цього сертифіката (довідки). З цього часу можна законно працевлаштуватися, не отримуючи ніяких додаткових дозволів.
Сертифікат видається один раз і діє до моменту прийняття рішення за запитом.
Ті, хто щільно займається питаннями легалізації в Польщі, знають одне дуже важливе правило:
Якщо на момент подачі документів на карту побиту в іноземця був дозвіл на роботу, то право на працевлаштування поширюється на весь період розгляду. Навіть якщо чинний спочатку документ закінчився (ст. 87 Закону про ринок праці).
Проблема в тому, що закон прямо вказує, що дана норма належить до випадків подачі на:
Ситуація, коли працює в РП іноземець подає документи, можлива і цілком законна. При позитивному рішенні щодо статусу біженця / додаткового захисту, видається карта побиту, як документ, що підтверджує посвідку на проживання. Однак це окремий тип дозволу, який відрізняється від перерахованих – це не тимчасове перебування, т. к. статус надається безстроково, це не сталий побит, оскільки для нього підстави чітко визначені, і вже тим більше мова не йде про довгострокового резидента ЄС.
Проблема в тому, що чиновники по-різному інтерпретують норму закону. Одні запевняють, що вона належить до всіх випадків подачі на ВНП, а значить і до претендентів на міжнародний захист (біженця та додатковий захист), і, ймовірно, з точки зору духу закону це вірно. Але інші чітко дотримуються букви закону, і поширюють дію тільки на годинний і сталий побит, а також довгострокове резидентство.
Рекомендується використовувати даний спосіб дуже акуратно, і при наявності інших можливостей, не вдаватися до нього. Неоднозначне трактування може призвести до серйозних проблем, і відмови у наданні статусу.
Одна справа, якщо рішення подати документи на біженця» — це осмислене рішення, яке вдалося підготувати, з’ясувавши всі деталі. Інше, якщо покидати насиджені місця довелося екстрено, не встигнувши ні вивчити питання, ні провести підготовку. Людина опиняється в незнайомій країні, в незрозумілому юридичному полі, як правило, без засобів до існування, нерідко без знання мови. Знайти роботу в такому випадку дуже непросто. Тоді закон передбачає деякі види допомоги.
Розраховувати на перераховану допомогу можуть претенденти (заявники) на статус біженця та міжнародного захисту в цілому. Ті ж, хто вже отримали посвідку як біженці, отримують права на інші види допомог / субсидій.
Можливих варіантів допомоги особам, які претендують на міжнародний захист, присвячена ціла Глава 5 Закону про надання захисту іноземцям на території Польщі, про це докладно погоримо далі.
Перше і головне – будь-яка допомога призначається через спеціальні центри для біженців, зареєструватися в яких здобувач зобов’язаний протягом 2 днів після подачі заяви / в’їзду, а відсутність своєчасної реєстрації призведе до зупинення розгляду.
Нагадаємо, що поки це всього два пункти на території РП:
Керівництву цих центрів (відповідальним працівникам) і подаються запити на можливі варіанти допомоги.
На території зазначених центрів іноземець, який подав запит на міжнародний захист, може отримати:
Якщо іноземець воліє проживати за межами центру, то так само має право розраховувати на компенсацію деяких своїх завтра. Такі виплати складають:
Чисельність сім’ї | В добу на людину, злотих | В місяць на людину, злотих |
---|---|---|
1 людина | 25 | 750 |
2 людини | 20 | 600 |
3 людини | 15 | 450 |
4 людини | 12,50 | 375 |
Крім цього, розглядаються іноземці, незалежно від обраного місця проживання, мають право:
Якщо іноземець прийме рішення більше не претендувати на міжнародний захист, має право на допомогу в добровільному поверненні на батьківщину.
Крім держави надати посильну допомогу можуть і громадські організації. Зокрема, у справах, пов’язаних з роботою, рекомендується звертатися до однієї з них. Наявні консультанти підкажуть, де і як краще шукати роботодавця, на що звернути увагу, щоб не обдурили, як максимально використовувати наявну кваліфікацію і т. п.
Проконсультуватися потрібно як тим, хто тільки чекає статус, але вже може працювати, так і тим, хто одержав посвідку на проживання. Адреси можна подивитись у файлі.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy