Навчання

Школи в Німеччині: огляд системи

В Німеччині діє закон, що зобов’язує дітей вчитися і ходити в школу. У більшості земель маленькі бюргери повинні закінчити мінімум 9 класів. Досягнувши повноліття, німці отримують можливість самостійно вирішувати, вчитися їм далі чи ні. До цього уникнути школи не можна. Якщо дитина не з’явилась на заняттях без причини, розборки будуть суворими. Розглянемо навчання в школі в Німеччині у 2024 році та систему вцілому.

Школяр радіє в німецькій школіШколяр радіє в німецькій школі

Німецькі діти зобов’язані відвідувати заняття

Іноземцям часто ця деталь німецької системи освіти невідома. За давнім звичаєм, батьки залишають дитину вдома, якщо хворий не сходивши до лікаря і не отримавши довідку. А потім дуже дивуються, коли у двері з’являється поліцейський і просить негайно зібрати дитину в школу.

Німеччина — федеративна країна. Політика навчання визначається на земельному рівні. Правила відвідування фіксуються в регіональному законі зобов’язує відвідувати школу в Німеччині. Там же визначається вік прийому у перший клас і штрафи за пропуски.

Шкільні канікули в Німеччині

Німецькі школи йдуть на канікули не одночасно. Час німецьких літніх канікул визначається на кілька років вперед на спеціальній конференції у федеральному міністерстві культури за участю представників від кожної землі. Інші періоди відпочинку для школярів землі самостійно визначають і повідомляють графік міністерству. Тому шукати розклад канікул має сенс тільки з прив’язкою до федеральної землі за запитом Ferienkalender.

Землі розбиті на 5 груп:

  1. Бранденбург, Берлін, Гамбург, Мекленбург-Передня Померанія, Шлезвіг-Гольштейн.
  2. Бремен, Нижня Саксонія, Саксонія, Саксонія-Ангальт, Тюрінгія.
  3. Північний Рейн-Вестфалія.
  4. Гессен, Рейнланд-Пфальц, Саар.
  5. Баден-Вюртемберг, Баварія.

Початок літніх канікул в одній групі синхронізується. Між групами, навпаки, дата відрізняється. Сенс такого “плаваючого” графіка — не допустити максимального завантаження автострад в країні, коли батьки школярів в перший день канікул відправляються у відпустку.

П’ята група завжди закінчує шкільний рік останніми з-за релігійної специфіки. Наявності короткої перерви на свято П’ятдесятниці не дозволяє піти раніше, інакше школярі не отримали б достатньо часу для підготовки до іспитів після паузи.

Система шкільних канікул побудована на принципі “краще частіше, але коротше”. Перерви між канікулами зазвичай три-п’ять тижнів, тривалість від тижня до двох місяців влітку. Враховуючи, що в Німеччині закон не дозволяє залишати дитину вдома одного без нагляду, комусь із батьків часто доводиться працювати на половину ставки.

Grundschule — початкова школа

У Німеччині 15500 початкових шкіл. Навчання для німців починається з 5-6 років. До цього діти зазвичай ходять у дитячий садок. Перший етап навчання називається Grundschule. Цей період триває чотири роки в 14 федеральних землях. У Берліні і Бранденбурзі — шість років.

Як правило, перші класи організовуються для однолітків. Але існує експериментальна модель спільного навчання в першому і другому. Якщо школа набрала мало першокласників, також допускається змішання класів.

Німецькі діти на перший урок відправляються з сюрпризами в конусоподібних пакетах.

Німецька традиція для першокласників — Schuhltüte

Традиційно німці відправляють дітей в перший клас обійнявшись з великим яскравим паперовим пакетом конусоподібної форми. Поряд з новеньким ранцем, Schultüte — обов’язковий атрибут першого шкільного дня дитини.

Призначення пакету — відсвяткувати і підсолодити перехід з садка в школу. Правильним вважається зробити конус своїми руками. Тоді результат вийде оригінальніше. Але не забороняється і покупка.

Форма і забарвлення важлива, але вміст куди важливіше. В найсуворішому секреті шультюте кладеться:

  • Пенал — Federmäppchen.
  • Ручки — Kugelschreiber.
  • Олівці — Bleistift.
  • Точилка — Bleistiftspitzer.
  • Стерка — Radiergummi.
  • Фломастери — Filzstift.
  • Ножиці — Schere.
  • Лінійка — Lineal.
  • Склеювальний олівець — Kleber.
  • Акварельні фарби — Tuschkasten.

Додатково не забороняється покласти подарунки, повітряні кульки і, зрозуміло, солодощі. Зверху поселяється плюшевий звір, якщо місце залишилося.

Початкова школа в Німеччині триває 4-6 років і часто закінчується поділом дітей за здібностями.

Навчання в початковій школі

Розпорядок дня залежить від типу школи. Загальноприйняті 2 формату:

  • Volle Halbtagsschule — школи “полуднівки”, коли щоденний навчальний план з 8:00 до 13:00 містить однакову кількість уроків. До обов’язкової програми додатково підмішуються факультативні заняття, коли учень сам вирішує, який предмет відвідувати.
  • Verlässliche Grundschule — школи з продленкой. Заняття плануються виходячи з вимог шкільної програми, а залишок часу заповнюється гуртками, секціями, прогулянками.

Конкретні формати в різних землях серйозно різняться. Обов’язкові уроки безкоштовні, а за додаткові нерідко доводиться доплачувати. Ціни залежать від кількості дітей і доходів батьків.

Уроки ведуться вчителями, а решту часу за дітьми зазвичай доглядають працівники, які обходяться школі дешевше. У цьому перевага шкіл з обов’язковою програмою — батькам не доводиться доплачувати за продленку.

Шкільна програма початкової школи включає математику, німецьку та заняття об’єднані терміном Sachunterricht — пізнавальний урок. Останній містить знання з п’яти основних напрямках:

  • соціально-культурне,
  • природознавче,
  • історичне,
  • технічне,
  • географічне.

Фактично, діти отримують базові знання про навколишній світ. Просто замість окремих предметів як історія, географія, природознавство, пізнавальна частина викладається в рамках єдиної концепції.

Змістовно програма вчить:

  • читання,
  • правописом,
  • орфографії,
  • запам’ятовуванню,
  • базової арифметиці,
  • основ геометрії,
  • розуміння годин і часу,
  • фізичним, хімічним і біологічним базових знань,
  • історії міста і регіону,
  • участі в дорожньому русі як пішохід у першому класі і як велосипедист у третьому-четвертому,
  • елементів політики та історії держави,
  • демократичної та соціальної компетенції.

Факультативно викладаються:

  • музика,
  • малювання,
  • спорт,
  • комп’ютерна і медійну грамотність.

Крім основної програми факультативно або добровільно-примусово проводяться етичні, релігійні або культурні заняття, специфічні для конкретної школи. Особливість німецького 4 класу — перші уроки сексуального виховання. Для іммігрантів дане явище часто стає культурним шоком. У початкових класів, основні предмети веде Klassenlehrer — класний керівник. Він веде клас до переходу до наступного ступеня німецького освіти.

Шкільна освіта у Німеччині

Після закінчення початкової школи кожен учень отримує від класного керівника або шляхом складної системи обліку успішності рекомендацію, яка ключовим образом впливає на перспективи отримання якісної освіти.

Після четвертого (або шостого) класу німецькі діти переходять на один з двох шляхів навчання в німецькій системі освіти: Sekundarstufe 1 або 2. З урахуванням особливостей земель звідси починаються нетрі. Тут панує плутанина в назвах і градаціях, розібратися в якій вельми непросто.

Здібні учні отримали направлення на другий рівень вибирають між гімназією і загальною школою.

В німецькій гімназії дитина отримує максимальний шанс на реалізацію в життя.

Gymnasium

Гімназія — передова школа, навчання в якій закінчується атестатом до вступу в будь-який німецький ВУЗ – Hochschulreife або Abitur. Учень отримує можливість вибрати будь-яку спеціальність, якщо оцінки дозволяють подолати конкурс середніх балів вищого навчального закладу Numerus Clausus.

З 5 класу починаються серйозні заняття іноземною мовою, звичайно, англійською.

З сьомого з’являється вибір у пріоритетах:

  • Математично-природознавчі гімназії роблять упор на математику, фізику, біологію та хімію.
  • Мовні додають латинь і до 9-го французький, іспанський або італійський.
  • Гуманітарний напрямок поряд з латиною дозволяє вивчати давньогрецьку.

Рідше на вибір даються соціальні та економічні напрями. Також існують гімназії з ухилом в мистецтво, музику чи спорт. Високий рівень викладання в гімназії та вибір напрямків дозволяє дитині добре підготуватися до майбутнього. Абітури відкриває двері до вступу у ВУЗ або може використовуватися як відправна точка для будь-якого середнього професійної освіти.

Абітури можна отримати й після закінчення інших видів шкіл, але зробити це складніше, тому що необхідних для вступу в німецький ВУЗ знань учням просто не викладають.

Отримання абітура в Німеччині прирівнюється до отримання атестата зрілості. Німці бурхливо святкують закінчення школи, часом вирушаючи всім класом на європейський курорт. Також прийнято до закінчення гімназії купувати перший автомобіль та водійські права.

Gesamtschule

Сучасна провідна німецька школа відкидає сегрегацію і наполягає на необхідності спільного навчання. Мовляв, ніколи не знаєш, коли проріжуться талант дитини та в якому напрямку. Тому треба максимально довго давати дітям більше знань, щоб використати шанс проявити свій геній.

В загальні школи набирають незалежно від рекомендацій. Спочатку всі вчаться за однією програмою. До сьомого класу в залежності від успішності з математики, німецької та англійської курс починає змінюватися за двома або трьома рівнями:

  • Förderkurs — заняття для відстаючих.
  • Grundkurs — основна програма.
  • Erweiterungskurse — додаткові уроки для процвітаючих.

Учень відмінно справляється з розширеним курсом математики може опинитися в групі відстаючих з англійської. У 9 класі починається спеціалізація за професійним спрямуванням. Школяр вибирає, наприклад, між інформатикою, електротехнікою, мовами та інше.

Можна закінчити десятирічку і відправитися отримувати професію. Для бажаючих і успішних відкритий шлях до абитуру в 11-13 роках навчання.

Загальні школи дозволяють розкритися дітям, які не проявили себе в ранньому віці. Тут більше часу для орієнтації у власних пріоритетах. У підсумку школяр може закінчити середній рівень шкільної освіти з Hochschulreife або з Mittlere Reife, не втрачаючи шансів на отримання диплома відразу після 4 класу, якщо не отримав рекомендації в гімназію.

Але такі школи доступні не в кожній землі. Крім того, поряд з передовими загальними школами існують kooperative або additive Gesamtschule, які відразу ділять на класи на початку, як якби вони ходили в навчальні заклади різних рівнів.

Звичайна середня школа в Німеччині не гарантує достатніх знань.

Hauptschule або Mittelschule

Для що мають невисокі шанси на диплом Вузу придумали середні школи без особливого навантаження. Це вимираючий вид навчальних закладів у Німеччині.

Провчившись до дев’ятого класу, шкільну освіту можна закінчити, отримавши нижчий з можливих атестатів Hauptschulabschluss. Освіта дозволяє отримати прості в освоєнні робочі спеціальності, такі як маляр, слюсар, будівельник, водій і так далі. Тому в головній школі дітей не навантажують зайвими знаннями і викладають практичний мінімум основних предметів.

В деяких землях дозволяється скласти спеціальні кваліфікаційні іспити на Qualifizierende Hauptschulabschluss або скорочено „Quali“. Це дозволяє продовжити навчання в професійних школах і підвищує шанси на отримання складної робочої професій, наприклад, в області IT або в економіці.

Високий середній бал в Quali дає можливість піти в 10 клас, а звідти завдяки хорошій успішності перебратися на абітури в гімназію або загальну школу. Дитині доведеться проявити неабияку старанність і старанність, щоб отримати вищу освіту після середньої школи. Але зате для дітей без пристрасті до навчання підходящий варіант.

Realschule

Для більш обдарованих з не одержали направлення у гімназію призначена “справжня” школа. Вона замислювалася як практична альтернатива. Тут починаючи з шостого класу дітей вчать більш складним навичкам.

До шостого класу, якщо навчання в школі йде легко, дитина ще може перейти в гімназію. Справжня школа дає середню освіту і закінчується в 10 класі з Realschulabschluss. Хороші оцінки дозволяють перейти на абітури. Рекомендація вчителя до переходу в гімназії багато значить у перспективи отримати вищу освіту в Німеччині.

Важливість рекомендації

Поки що концепція загальних шкіл Gesamtschule не загальноприйнята. Деякі землі відкидають підхід геть, інші навпаки планомірно переводять процес на нові рейки. Тому часто вчителі початкової школи фактично вирішують, хто з дітей здатний вчитися на високому рівні, а кому не рекомендується навантажувати голову зайвою інформацією. У багатьох землях думка класного керівника є визначальним. Дітей без рекомендації не приймають в гімназії.

Найчастіше рішення приймається на підставі оцінок. Оцінки в Німеччині ставлять за шестибальною системою, від 1 до 6. Одиниця краща оцінка, але ставлять її вкрай рідко. Це зразок 5+.

У перших двох класах оцінки дітям зазвичай взагалі не ставлять, тому що німці вважають, що це заважає дитині розвиватися. Лише з третього класу починаються перші контрольні роботи.

Думка вчителів буває упередженим. Це викликає скандали і навіть суди. В останні роки початкові школи вводять системи набору балів, що включають оцінки, соціальні аспекти, спортивні досягнення та інші параметри. Але суб’єктивність викладачів, як і раніше, зберігає значний вплив. Важливі й інші фактори. Не завжди школяр, що отримав рекомендацію до гімназії, виявляється в ній.

Батьки дітей сильно впливають на рішення, куди дитина піде далі. Не всім ідея отримання чадом вишки здається оптимальною. Зазвичай бідні верстви населення не бачать перспективи у навчанні і відмовляють школяра від складної програми. Мовляв, навіщо вигадувати, іди в хауптшуле, будеш крутити баранку, як тато, і в футбол грати, не напружуючись.

Також велику роль відіграють соціальні зв’язки. Часто школяр страждає, тому що друг або подруга не отримали рекомендацію. Дитині здається трагедією розставання з однокласником і він відмовляється від перспектив на користь дружби.

Приватні школи

У Німеччині існують як державні школи, так і приватні. Приватних істотно менше. Зазвичай вони платні. Громадські школи завжди безкоштовні для учнів. За навчання платить держава і земля, в якій школа знаходиться.

Приватні заклади можуть відкриватися релігійними громадами. Нерідко у таких шкіл інтернаціональний контекст. Інтернати для особливо обдарованих теж зустрічаються. Бонус отримують акредитовані державою приватні школи. Тоді стандартна вартість навчання покривається з бюджету землі. Батьки платять за додаткові опції або на добровільно-примусовій основі.

Важливо, що видавати атестат має право тільки акредитовані приватні школи. Інакше доводиться складати іспити в іншому закладі, який має акредитацією. У німецьких релігійних школах навчання ведеться з упором на християнство. Педагогіка будується з урахуванням визначальної ролі релігії. Вірити в Бога учням не обов’язково.

Репутація релігійних шкіл виявилася в останні роки неабияк підмочена. Але якість освіти при християнських громадах, як і раніше високо. Інтернаціональні школи працюють при посольствах, в тому числі й російськомовні. За заявою та за наявності вільних місць дитини можна туди влаштувати. Але програма навчання може не збігатися з німецької. Атестат визнають, якщо комбінація випускних іспитів збігається з абітуром.

Альтернативні школи — Монтессорі та Вальдорф

Ряд німецьких приватних закладів орієнтуються на власні світоглядні та педагогічні принципи. У школі Монтессорі уроки ведуться нестандартно і відвідуються за бажанням.

Montessorischule

400 шкіл викладають за заповітами Марії Монтессорі. Три чверті з них відноситься до початковим школам. Концепція базується на самовизначення і самостійності дитини з урахуванням персональних побажань і життєвого ритму.

Діти в школі Монтессорі вчаться тому, що сподобається. Класи не діляться по року народження, а по інтересам. Вчителі допомагають і направляють, а не змушують. Але при цьому зобов’язані примудритися дати необхідний обсяг знань, щоб школярі змогли продовжити навчання. Розрахунок на природне цікавість часто дає результат. Замість жорсткого графіка учні вільні у виборі предмета та викладача.

Концепція Монтессорі робить ставку на індивідуальність і відповідальність самого дитини. Для сімей сповідують виховання на схожих принципах такі школи ідеальні. Примус, критика і штрафи не вітаються. Але це означає, що, закінчивши початковий рівень дитина потрапить у звичайну школу, з іншим рівнем дисципліни. А переходити доведеться, якщо хочеться отримати атестат. У Вальдорфських школах концентруються на духовній цілісності та ментальному розвитку.

Waldorfschule

Педагогіка Вальдорфських шкіл базується на вченні Рудольфа Штайнера. Дитина повинна прийти в цей світ з благоволінням, вихований у любові і залишатися вільним.

Школа зосереджується не на розвитку розуму й отриманні знань, а на духовній складовій життя. Дітей навчають музиці, мистецтва, ремесел і гімнастики.

Класичного плану навчання та оцінок у Вальдорфських закладах немає. Тому зміна школи проблематична. Доведеться змиритися з перспективою 12 років провчитися в одному місці.

Принципи підійдуть хіба що талантам в музиці і в інших мистецтвах. Або у випадках, коли атестат не є метою як такої, наприклад, для дітей-інвалідів. Діти-інваліди в Німеччині відвідують спеціальні школи.

Школи для інвалідів — Förderschule і Sonderschule

Спеціально для особливих дітей у Німеччині існують школи з невеликою кількістю учнів у класі та підготовленими до роботи з інвалідами викладачами. Головна мета освіти — дати можливість дітям-інвалідам вчитися або хоча б не замкнутися в чотирьох стінах будинку.

За напрямами особливі школи поділяються на заклади для обмежених в розумовому розвитку і в фізичному. В останньому випадку можливе отримання атестата на рівні Hauptschulabschluss.

Якщо дитина за станом здоров’я не може відвідувати звичайну школу, йому видають направлення у відповідну спеціальну. Держава оплачує заняття і транспортування. Упор робить на індивідуальну підготовку до дорослого життя. Якщо існує надія на інтеграцію в суспільство, намагаються дати необхідні знання. Коли діагноз не дозволяє розраховувати на розумову повноцінність, намагаються концентруватися на догляді і веселе проведення часу.

Інтеграційні школи в Німеччині

Відділення для дітей з обмеженими можливостями від звичайного процесу навчання часто розцінюється як дискримінація. Тому деякі стандартні школи пропонують інтеграційні або інклюзивні місця. Передбачається, що завдяки спільному навчанню діти-інваліди отримають додаткову мотивацію від однокласників, а ті натомість підвищать соціальні компетенції.

Специфікою інтегративних закладів також є малою кількість учнів у класі та інтенсивних нагляд з боку викладачів і персоналу. Практика показує, що успіх у навчанні дитини-інваліда сильно зав’язаний на вчителів і однокласників. Діти з невеликими відхиленнями отримують більше можливостей інтегруватися в нормальне життя.

Сучасний темп життя в Німеччині позначається на дітях. Вони все частіше страждають психічними проблемами.

Німецькі школярі схильні до депресій

Недавнє дослідження показало, що за останні роки зросла кількість німецьких школярів, що відчувають стрес, хвилювання перед іспитами, і депресію. Психологи вважають, що конкуренція і погоня за досягненням чинять сильний тиск на дітей і підлітків. Це тягне за собою неприємності з друзями, і написання гнівних коментарів в соціальних мережах. Чим старше учні, тим більше стресу вони відчувають: кількість завдань збільшується, а навчальний матеріал ускладнюється.

Окрема тема — проблеми дітей іммігрантів, раптово після переїзду виявляються в абсолютно чужорідної середовищі, не розуміють мови, насилу виконують прості на погляд однолітків завдання. З дорослішанням дітей роль батьків у їх життя зменшується, але рідні, як і раніше є головними вихователями і можуть допомогти найкраще. Першим кроком має стати розуміння, чи добре дитина справляється з новими вимогами в школі або, можливо, потребує допомоги.

Важливо не тільки налагодити діалог з викладачами, але й знайти способи усунути тригери стресу для дитини. Батьки повинні показати дитині, як він може впоратися зі стресовими ситуаціями, якими, наприклад, є важливі іспити в школі. Школяр повинен зберігати спокій і розуміти, що складна ситуація вирішується.

Чим німецькі школи відрізняються від українських: Відео