Якщо пасажир летить вперше, не має досвіду спілкування з представниками аеропорту та перевізника, то такий звичний багатьом процес, як огляд багажу, може перетворитися на справжню проблему. Тому як спокійно здійснити посадку, не втратити речей, і не перетворити переліт в моторошну баталію у 2024 році дізнаємось далі.
Тим хто летить вперше, здається, що всі навколо тільки і зайняті тим, що придумують і створюють проблеми. Знайти свою стійку, відстояти чергу, зареєструватися, знайти вихід – справ величезна кількість, а на руках ще сумка, валіза і треба їх кудись подіти.
Запам’ятовуйте, щоб багаж потрапив на потрібний рейс доведеться подолати від двох до п’яти «ліній оборони»:
Не варто відразу впадати в паніку – точок контролю може бути і менше. Перевірка на вході здійснюється не скрізь і не завжди (хоча, чим далі, тим більше аеропортів її проводять), митниця займається вашими речами тільки при міжнародних рейсах, а додаткові перевірки на борту можуть проводитися тільки у випадках серйозних підозр, що ви везете щось заборонене.
Основними є штатна перевірка багажу і передпольотні заходи. При міжнародних рейсах додасться митниця.
Відповідно, право на огляд багажу і ручної поклажі мають:
Рівень перевірки і права кожного з цих осіб розглянемо далі.
Вже згадувалося, що міжнародні рейси відрізняються наявністю перевірок митними і прикордонними службами. Далі ми будемо розглядати саме вильоти за кордон, але пасажири внутрішніх перельотів можуть користуватися тією ж інструкцією, виключивши з неї митниці та прикордонників.
Проблема в тому, що в різних аеропортах і навіть окремих терміналах однієї повітряної гавані, розміщення цих працівників може бути різною.
Отже, штурмуємо. Пройдемося по всьому маршруту пасажира з багажем і ручною поклажею, починаючи від самого входу в будівлю аеропорту. У принципі, більшість перевірок схожі технологічно, але проводяться в різних місцях і з різними цілями.
Нерідко виникає питання, навіщо перевірка безпосередньо перед вильотом, якщо все вже перевірялося на попередніх етапах. З точки зору працівників відповідних служб, ситуація могла змінитися. За час перебування пасажира в аеропорту він міг придбати нові речі.
Це захід безпеки для аеропорту. Як правило, багаж і ручна поклажа ставиться на стрічку транспортера і проходить через рентген-сканер. Пасажир проходить через рамку металошукача.
На момент перетинання межі необхідно викласти з кишень у спеціальний контейнер всі металеві предмети: ключі, монети, гаманці; зняти ремені, прикраси, електронні гаджети: смарт-годинник, фітнес-браслети, смартфони та ін.
Загалом правила дозволених і заборонених речей збігаються з нормами багажу і ручної поклажі для авіаперельоту, однак, якщо аеропорт передбачає додаткову перевірку безпосередньо перед посадкою, первинна перевірка може бути не так сувора. Можна пронести з собою предмети, взяти які на борт не вдасться. Звичайно, мова про несерйозні речі, наприклад, питної води в обсязі більше покладеного, аргументуючи це тим, що вона буде випита до польоту.
Рамка «просвітить» пасажира, сканери – сканують його речі.
Перевіряти і речі, і людей за допомогою спеціальної техніки почали вже дуже давно, однак сучасні системи зробили величезний крок вперед в плані ефективності і швидкості перевірки. Умовно всі сканери можна розділити на два типу:
Обидві системи функціонують на основі рентгенівських променів, але якщо перші розраховані на повне проникнення через тіло/предмети. Мікрохвилі діють за рахунок відображення. Не вдаючись у наукову сторону процесу, досить сказати, що нові пристрої дозволяють з детальною точністю визначити не тільки форму предметів, але і їх приблизний склад.
Для простоти розуміння, ось так виглядає картинка багажу, знята старим сканером:
А це вже інформація зі сканера нового типу:
Людська плоть, включаючи і м’язову і кісткову масу, відображається приблизно одним кольором, а всі сторонні предмети, в т. ч. які знаходяться всередині організму, одразу виділяються іншою колірною гамою, бо мають велику щільність. При цьому одяг не видно зовсім, а вміст кишень очевидний. Такі сканери ще називають «роздягаючими».
У зв’язку з цим часто піднімаються питання етичності даної процедури та її безпеки для людини. Етичну боку аеропорти повністю заперечують, запевняючи, що оператор не бачить особи, а зображення не зберігається більше кількох хвилин. Питання багато в чому дискусійні, але точно можна сказати, що без перевірки пасажир не буде допущений до польоту, як би він не ставився до процедури з моральної точки зору.
Випромінювання для здоров’я не перевищує небезпечну дозу, яку представляє розмова по мобільному телефону протягом 2 – 5 хвилин. Однак маленькі діти, вагітні жінки, особи, які використовують електроприлади, що стимулюють роботу серцево-судинної системи та інші – від проходження даної перевірки звільняються.
Все підозріле необхідно пред’явити до додаткового особистого огляду.
Будь-яка підозра, що виникла у співробітників, які здійснюють перевірку, є підставою для більш детального огляду. Особистий огляд може бути здійснений за допомогою ручного сканера, фактичного огляду речей і обшуку пасажира.
Багаж, що викликав підозру буде знятий з стрічки транспортера, розкритий і повністю перевірений співробітником аеропорту (інспектором, митником і т. д.). Нечасто застосовується, але все ж допустимо використовувати для додаткової перевірки службових собак.
Тут, і на наступних етапах, речі повинні пред’являтися до детального огляду на першу вимогу відповідальної особи. В іншому випадку пасажири можуть не допустити до польоту. Так само на кожному з кроків до перевірки можуть бути залучені службові собаки.
Здається тільки багаж, тобто ті речі, які пасажир не планує брати в салон. При цьому правила ручної поклажі досить суворі, і далеко не всі знайомі з ними. Тому на даному етапі можна попередньо перевірити ті речі, які хочеться мати під рукою в літаку. Співробітник зробить вагогабаритні виміри і повідомить про їх відповідність чи невідповідність.
В залежності від типу аеропорту, здача багажу може здійснюватися на загальній стійці (реєстрація + багаж) або це будуть розташовані поруч, але різні стійки.
Ми докладніше зупинимося на наступному кроці на питаннях митного контролю, але треба розуміти, що зданий багаж так само буде перевірений цією службою, і часто це відбувається без участі пасажира. Однак якщо потрібна додаткова перевірка, багаж буде позначений відповідною етикеткою про розкриття і повному огляді.
Окремої уваги заслуговують випадки онлайн-реєстрації на рейс. Часто можна одночасно роздрукувати багажні етикетки і самостійно розмістити їх на валізах. Але тут знову починаються різночитання:
Результатом здачі багажу стане наклейка бірки на валізи, і отриманням пасажиром «корінця» даної бирки.
Саме на цьому етапі краще обмотати багаж стрейч-стрічкою, оскільки всі попередні перевірки можуть вимагати відкриття багажу.
Стійки цих служб як правило розташовуються поруч або перевірки проводяться одночасно (загальний пункт на дві служби). Якщо дуже спростити процедуру, то можна сказати, що митниця займається речами, а прикордонники людьми. Нерідко при митному огляді присутні і представники безпеки авіакомпанії.
Вище описані методи, способи і використовуване обладнання при огляді на вході в аеропорт. На даному етапі процедура огляду аналогічна перевірка більш сувора. Вже не можна пронести рідини надміру, а все, що не дозволяється мати у ручній поклажі повинно бути здано в багаж.
При перевірці в штатному режимі можуть змусити роззутися і пройти рамку в бахілах, поки взуття проходить окремий огляд. Митниця проводить всі необхідні дії в межах своїх повноважень, як-то декларування, перевірка допустимої кількості грошових коштів і т. д.
На цій стійці перевіряють документи пасажира: можливість виїзду, паспорт, візу. Обов’язково пред’являється і посадковий талон. Крім іншого, прикордонники перевірять чи немає у пасажира боргів, що забороняють виїзд за кордон.
Документи на дітей пред’являють батьки або дорослі. Потрібно пам’ятати, що для виїзду дитини за кордон з одним із батьків може знадобитися завірений дозвіл від другого. Переліт неповнолітнього без батьків має бути оформлено відповідним чином.
Ще раз нагадаємо, митний і прикордонний контроль можуть бути поєднані, і пасажир, не знайомий з деталями процесу, може зовсім не знати, представник якої служби перед ним. Це і не важливо – головне зрозуміти, кому пред’явити для огляду речі, а кому документи.
У деяких сучасних аеропортах почали впроваджувати системи автоматичного прикордонного контролю. Перевірка здійснюється без участі співробітника прикордонної служби на підставі пред’явленого посадкового талона та баз даних різних державних служб.
Після даного етапу пасажир виявляється в зоні вильоту (саме тут розташовані Duty Free, кафе, ресторани, зона очікування тощо). Подальші кроки вже не є обов’язковими, і можуть бути застосовані тільки в умовах специфічності аеропорту або за певних обставин.
Це перевірка застосовується вкрай рідко і збереглася лише в аеропортах старого типу. Умовно кажучи, якщо після прикордонного контролю пасажир не виявляється ізольованим від фізичної спілкування із зовнішнім світом і може змінити склад своєї ручної поклажі, то це можуть перевірити додатково.
Іноді така міра вводиться і в екстрених випадках для підвищеної безпеки. В цілому, вона нагадує перевірку при вході/на митниці.
Це не тільки необов’язкова, але і крайньо рідкісна перевірка. Щоб на неї «нарватися», треба добряче «напроситися». Грубе порушення правил, неадекватна поведінка, недотримання техніки безпеки та інші симптоми буйного пасажира можуть дати підстави командиру провести додатковий контроль. У звичайних умовах він не проводиться.
Звідки у льотчика право віддавати подібні розпорядження? Все просто – за міжнародними правилами, з моменту як двері лайнера закриті, саме капітан є головною особою на кораблі. Він має широкі права і можливості, в т. ч. і за додатковим перевіркам.
«Попереджений, значить озброєний» — ця сентенція підходить і в даному випадку. Тільки точно знаючи всі правила і нюанси, можна пройти контроль без проблем і швидко.
Є й інші поради:
І ще одна порада – при спілкуванні з перевіряючими залиште жарти! Через цих людей за день проходить така кількість «жартівників», що почуття гумору не належить їм за штатним розкладом. Від їх уважності залежить в тому числі і ваша безпека, тому дурниці в стилі «А у мене там бомба» швидше за все призведуть до арешту, детальній перевірці та запізнення на рейс.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy