У Німеччині близько сорока відсотків підприємців ведуть свій бізнес і одночасно працюють в якості звичайних службовців. Це називається Nebentätigkeit. Перекласти дослівно важко. Приблизно можна сказати, “супутня зайнятість”. Я і сам оформлений таким чином: за основним родом занять я програміст, але паралельно веду цей блог. У цій статті ми розповімо про плюси та мінуси ведення бізнесу в такій формі й про те, на що потрібно звертати увагу при його відкритті у 2024 році.
Спочатку потрібно визначитися з критеріями того, що в Німеччині вважається супутньої зайнятістю. Німецька податкова може вважати підприємницьку діяльність за Nebentätigkeit, якщо робота на себе займає не більше 15-ти годин на тиждень. Зрозуміло, що ніхто не стоїть над бізнесменом з секундоміром і не засікає години його роботи. Цю цифру потрібно знати, щоб залишатися в рамках правил, які діють для цієї форми підприємництва і не написати в який-небудь анкеті або у звітності що-небудь інше.
З точки зору процедури відкриття бізнесу супутня діяльність — така ж точно підприємництво, як і повна зайнятість у справі. Точно також треба піти в Gewerbeamt і зареєструвати фірму, точно також потрібно звітувати перед Finanzamt, платити податки тощо. Тому вкажу лише на головні відмітні особливості, які відносяться тільки до Nebentätigkeit.
Ключовим моментом у прийнятті рішення про відкриття справи паралельно роботі може стати згода начальника. Потрібно попередньо переконатися, що він буде терпіти такого роду діяльність з боку свого підлеглого. То що йому доведеться терпіти — факт. Я поки не зустрічав начальників, які з захопленням би дізнавалися, що їх підлеглий збирається підробляти на стороні.
Є прості критерії, які повинен виконати підприємець, щоб до нього не виникло питань:
Якщо критерії виконані, то ніяких проблем не буде. В цьому випадку навіть отримувати дозвіл від роботодавця на ведення своєї справи законом не вимагається. Тільки державні службовці зобов’язані завжди повідомляти про будь-які додаткові джерела доходу. Звичайні працівники можуть отримувати дозвіл, але не зобов’язані, якщо всі умови виконані.
Повідомляти про свій бізнес треба незалежно від критеріїв. Тут все залежить від ступеня довіри між підприємцем і начальством на основній роботі. Я, наприклад, сказав, що наявність цього сайту дозволяє мені повноцінно відпочивати. Адже це моє хобі, а що розвантажує краще, ніж заняття улюбленою справою? Багато вирішує лояльність до працівника з боку шефа. Мені мій безпосередній начальник так і сказав: “Я б заборонив, та вважаю, що тоді ти звалиш в інше місце!”
Підтвердженням згоди фірми на те, що її співробітник буде займатися бізнесом паралельно роботі, є спеціальний документ.
У ньому зазвичай вказується, що ми, мовляв, не заперечуємо, але в будь-який момент можемо почати заперечувати, якщо підприємницька діяльність почне погано позначатися на основній роботі. Тому мені доводиться приблизно раз у квартал цікавитися, чи все нормально в цьому плані чи є претензії. Відкликати папір можуть у будь-який момент.
Є ще одна річ, на яку теж іноді вимагається дозвіл. Адже підприємницька діяльність передбачає наявність робочого місця. І якщо орендована квартира, то спочатку треба отримати дозвіл від власника житла на ведення бізнесу за місцем проживання. Якщо мова йде про роботу на комп’ютері, то тут нічого робити не треба. Навряд чи орендодавця сильно потривожить той факт, що його наймач довгими вечорами тихо мирно молотить по клавіатурі.
А от у випадку, якщо паралельно роботі підприємець випилює свічники на фрезерованому верстаті, справа інша. Сусіди почнуть скаржитися на гучний шум, і бізнес доведеться перемістити. Загалом, якщо підприємництво передбачає прихід додому клієнтів, часту розвантаження і вантаження товарів та інші порушення спокою бюргерів, то треба попередньо отримати дозвіл на ведення такого бізнесу дома від орендодавця.
Зазначені вище документи треба принести з собою в Gewerbeamt при відкритті фірми. Крім цього потрібен тільки паспорт і підтвердження реєстрації за місцем проживання. Іноземцю, ясна річ, треба мати право на перебування у Німеччині. Детальніше про процес реєстрації фірми я розповім пізніше в окремій статті.
Податок на оборот (Umsatzsteuer) або, по-старому, податок на додану вартість, необхідно платити тільки в тому випадку, якщо за рік оборот склав більше 17500€. Та й то, тільки якщо в наступному році буде зароблено понад 50000€. Розумію, що це не зовсім ясно, так що по-простому ще раз. Коли оборот(надходження грошей на рахунок) від бізнесу менше, ніж 17500€, Umsatzsteuer платити необов’язково. Але можна, якщо це принесе вигоду. Деталі дізнавайтесь у податкового консультанта.
Податок на ведення підприємницької діяльності (Gewerbesteuer) сплачується тільки в тому випадку, якщо прибуток склав понад 24500€ на рік. Прибуток – це доходи мінус витрати. Спочатку за норму вважається, що дохід від’ємний. У перші 5 років це нікого не потривожить, так що тут у підприємця є простір для податкового маневру. Вільні професії цей податок взагалі не платять.
Прибутковий податок сплачується тільки тоді, коли прибуток за рік від ведення бізнесу склала понад 410€ в рік і при цьому до 820€ вважається за пільговим тарифом. Також треба мати на увазі, що Einkommensteuer сплачується з усіх доходів. Так що якщо за підсумками року в фірмі мінус, то його можна відняти від своєї податкової бази по основній зарплаті. Це теж відкриває чимало можливостей для оптимізації податків.
Медична страховка не змушує платити додаткових внесків, якщо мова йде про Nebentätigkeit. Тут головне, щоб зайнятість не перевищувала встановленої кількості годин на тиждень. На початку статті я говорив про 15-ти годинах. Це звичайний межа, за якою страхові каси не підвищують внесків. Але краще попередньо зателефонувати та дізнатися про це ліміті у своїй страховці, щоб потім не вийшло неприємних сюрпризів з доплатою.
Так само йде справа і з пенсійними внесками. Зазвичай у разі супутньої діяльності їх додатково платити не потрібно. Є якісь особливі правила для підприємців-акушерок або вчителів, але це дуже приватні випадки. За ведення сайту паралельно роботі нічого доплачувати в пенсійний фонд точно не потрібно.
Для підприємців може бути актуально додаткове юридичне страхування (Rechtsschutzversicherung), захист від нещасного випадку (Unfallversicherung) і страховка від збитку третім особам. Звичайні страховки для приватників не розраховані на ризики, пов’язані з веденням бізнесу. Але це не обов’язок, такі страховки можна укласти тільки за бажанням, виходячи зі своїх припущень щодо вірогідності тих чи інших неприємностей.
Після відкриття бізнесу підприємцю приходить лист з місцевої організації бізнесменів. Вони підписують його на свій журнал і розраховують на якісь внески. Але з тих, хто тільки що відкрив свою справу або заробляє небагато, зазвичай нічого платити не потрібно. Тому треба буде заповнити надіслану анкету необхідною інформацією та надіслати їм назад. Якщо цього не зробити, то через деякий час можна отримати від них рахунок.
Сподіваюся, що поняття про те, що з себе представляє супутня діяльність, у які дочитали до цього місця є. Багато моментів, що стосуються відкриття бізнесу, вибору форми його ведення, бюрократичних процедур і іншого, є загальними зі звичайним підприємництвом на повний час. Я свідомо не став розкривати ці теми тут. Хочу тільки проаналізувати плюси і мінуси Nebentätigkeit у порівнянні зі звичайним підприємництвом.
Ведення бізнесу паралельно основній роботі має цілий ряд переваг.
Мінуси ведення бізнесу паралельно роботі логічно випливають з плюсів.
Зробимо підсумок. У Німеччині досить просто вести бізнес паралельно основній роботі. Це дозволяє отримати всі переваги від наявності своєї фірми й водночас прибирає ризики за рахунок наявності постійної зарплати. До того ж такий бізнес не завантажує великою кількістю бюрократичних процедур з-за того, що не сплачуються багато податки та соціальні внески. Це ідеальне рішення для оформлення в якості бізнесу свого хобі.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy