Зміни в польському законодавстві, пов’язані з перебуванням і роботою іноземців, які набули чинності, викликали чимало суперечок. Як це часто буває, відразу після нововведень виникла певна плутанина і потрібен час, щоб отримати роз’яснення по деяких напрямках. Однією з найпопулярніших у читачів тим стала можливість роботи без дозволу іноземцям, які перебувають в Польщі з гуманітарних візами. Така норма дійсно існує, а про те, як її використовувати, що не підпадає під ці правила, а також про інші нюанси роботи без дозволу з гуманітарних візами у 2024 році, докладно розповімо в матеріалі.
Заголовок даного розділу може виглядати дивно, але в ньому є сенс. Річ у тому, що до недавнього часу цей тип віз не був особливо популярним, і поряд з іншими категоріями схожого перебування нерідко в пресі іменувався просто «перебуванням з гуманітарних обставинами». Таке узагальнення, у яке включалися і толерантне перебування, захист, біженці і маса інших обставин.
Однак сучасність змушує підійти до питання більш ретельно, і в першу чергу тому що:
Біженці, особи, яким надано додатковий захист (в тому числі додаткова), що мають дозвіл на перебування з гуманітарних міркувань, на підставі толерантного (tolerowany) перебування — до теми відношення не мають. Вони й раніше мали можливість роботи в Польщі без необхідності отримання будь-яких дозволів.
Мова йде виключно про гуманітарну візі, а всі перелічені типи перебування – це або специфічні карти побиту, або особливі статуси.
Ще трохи юридичної занудства, без якого, на жаль, не розібратися в ситуації. Уявімо якусь логічну послідовність норм:
Плутанина пов’язана з тим, що є згадана стаття 60 Закону про іноземців, яка перераховує з певною нумерацією всі підстави для видачі віз, а є постанови польського МВС, привласнює цим типам віз окрему нумерацію. Так от, цілі / типи віз в обох документах однакові, а номери не співпадають.
«Двадцять третя» віза (D23) – це так звані «інші обставини», тобто те, що не підпадає ні під одну з інших цілей. Ця віза добре відома, наприклад, членам сімей власників карт поляка – саме її найчастіше видають цього типу іноземців.
Гуманітарна віза має маркування (мета видачі) D21. Цей тип називається «в’їзд з гуманітарних міркувань, враховуючи інтереси держави або в рамках міжнародних зобов’язань» (Przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe).
Відповідно, у всіх випадках володіння візою D21, іноземець має право працювати в Польщі без дозволу.
Дійсно, до недавнього часу гуманітарні візи видавалися в поодиноких випадках і були мало цікаві великого числа вихідців з країн СНД. Однак відомі події в Республіці Білорусь змінили ситуацію.
Саме політичні мотиви польського уряду змусили чиновників змінити законодавство, направивши його на можливість масового отримання гуманітарних віз громадянам Білорусії. Але залишимо політику політикам. Нам цікавий сам факт – можливість отримання гуманітарних віз громадянами РБ значно розширились, а це, своєю чергою, є зручним інструментом легалізації в Польщі, в тому числі для роботи без дозволу.
Треба підкреслити й визначену адресність нововведень. У законах немає прямої вказівки на білорусів, але саме горезвісна «політична доцільність» зараз поширює зазначені пільги в першу чергу на них. Наприклад, отримувати візу D21 українцям не забороняється, але якщо громадянам РБ досить просто заявити про «гоніння, переслідування, репресії й т. п.», то громадянам України доведеться досконально доводити наявність цих причин.
Ще однією причиною плутанини в питаннях, пов’язаних з роботою без дозволу з гуманітарних візами, є маса різношерстої інформації з польських ЗМІ. Річ у тому, що провідні медіа РП одночасно виходять з заголовками типу «Володарям D21 тепер можна отримувати дозвіл на роботу» і «Володарям гуманітарних віз більше не потрібно отримувати дозвіл на роботу».
Погодьтеся, всього кілька літер різниці, але на практиці це виливається в складний і довгий процес оформлення зезволеня на працю, тобто як мінімум на кілька місяців очікування. Щоб розібратися в ситуації, знову уявімо, що відбувається у вигляді логічної часової послідовності подій:
Ви можете ознайомитися з повним текстом згаданої постанови. До речі, саме різниця дат – прийнято 20.11.20, а чинності набрало з 01.12.20 – внесла певне сум’яття в середовищі юристів. Багато, і зізнаємося чесно, знаючи, що постанова міністра повинно вийти, чекали його появи після першого грудня. Документ же, як виявився, вийшов десятьма днями раніше.
Розглянемо процес отримання візи D21 на прикладі громадян Білорусі, які використовують даний інструмент найбільш активно. Громадяни інших держав можуть пробувати діяти за аналогією з цієї покрокової інструкцією, але маючи на увазі контактні дані консульств Польщі в їх країнах.
Примітно, що консульства обіцяють розглядати питання «так швидко, як це можливо». У разі позитивного рішення, віза буде надано на строк до 1 року.
Оформляється D21 безкоштовно, однак при подачі через візові центри доведеться сплатити сервісний збір.
За інформацією, офіційно отриманої від консульства Польщі, іноземці, що володіють іншими підставами для отримання візи в Польщу, оформити гуманітарну візу не можуть.
Підсумуємо. Незважаючи на плутанину перших днів після змін, які набули чинності з 01.12.20, однозначним є факт: для роботи в Польщі гуманітарної візі отримувати дозвіл на працевлаштування не потрібно.
Іншими словами, самого факту наявності в паспорті візи, на якій мета в’їзду позначена як D21, достатньо для офіційного працевлаштування. Це не звільняє від інших обов’язків – підписання договору, своєчасного інформування ZUS, сплати податків, зборів і т. д., але при будь-якій перевірці достатньо продемонструвати візу, щоб закрити питання про легальність роботи.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy