Людям з обмеженими можливостями часто не обійтися без сторонньої допомоги. Це може стосуватися і дітей, і дорослих, в тому числі й іноземців, які приїхали в Польщу на тривалий термін для роботи, навчання або з інших причин. Наявність офіційної інвалідності дасть право на певні умови праці, допомоги, пільги та ще велика кількість різних можливостей. Однак, щоб використовувати статус, його необхідно спочатку встановити. Тому, як оформити інвалідність у Польщі у 2024 році й буде присвячена дана стаття.
Насамперед необхідно розділити існуючі в РП інвалідності на дві великі категорії:
Це принципове питання, тому що від нього залежать і способи оформлення інвалідності (niepełnosprawności), та які видаються документи, і наявні можливості.
До досягнення шістнадцятиріччя статус інваліда надається на певний строк, але не пізніше ніж настане вказаний вік. Підставами для отримання статусу є:
Для отримання статусу інвалідності необхідно, щоб виконувалися всі три зазначених умови. При цьому інший градації / класифікації у інвалідів до 16 років не існують. У всіх однакові права та можливості.
Це вже «доросла» niepełnosprawność. Існують три групи такий інвалідності:
У всіх цих груп свої підстави та умови. Розглянемо кожну з них окремо.
До цієї категорії належать особи, які:
На відміну від умов інвалідності осіб до 16 років, коли необхідне виконання всіх зазначених умов, тут і далі (для всіх категорій інвалідності осіб старше 16 років) достатньо однієї з перерахованих умов для отримання статусу інваліда в Польщі відповідної групи.
Необхідно пояснити поняття «роботи в захищених умовах зайнятості». Як правило, мова йде про робочі місця, нерідко цілі підприємства, спочатку і спеціально підготовлених для інвалідів. Умови існування таких підприємств встановлені законодавчо, вони окремим чином сертифікуються і контролюються Трудовою інспекцією та іншими наглядовими органами.
Одночасно, особи зі значним ступенем інвалідності можуть працювати на звичайних підприємствах, якщо для них будуть створені умови на конкретному робочому місці, або віддалено.
Потрібно сказати кілька слів і про «нездатність жити самостійно». Це означає порушення працездатності організму до такого ступеня, що виникає неможливість задовольнити основні життєві потреби без допомоги інших людей (самостійно обслуговувати себе, обмежено або відсутній рух, спілкування тощо).
Для цієї категорії характерні наступні ознаки: ці люди не можуть працювати або здатні на роботу тільки в захищених умовах зайнятості, а також вимагають тимчасової або часткової допомоги для виконання своїх соціальних ролей.
Що стосується роботи, то тут все повністю збігається зі значним ступенем, включаючи роботу в захищених умовах. Вся різниця в типі необхідного догляду. У разі помірного ступеня мова йде про тимчасову або часткової допомоги.
В цьому випадку інвалід повинен відповідати хоча б одній з двох умов:
З усього перерахованого випливає, що:
Інвалідність у Польщі – це нездатність індивіда в повній мірі виконувати свої соціальні ролі, тобто користуватися своїми правами й виконувати обов’язки в повсякденному житті в суспільстві, в порівнянні з особами, що не володіють подібними проблемами зі здоров’ям, які перебувають у тих же соціальних умовах. А ступінь інвалідності – це рівень неможливості виконання таких ролей.
Номери груп інвалідності ми вказали виключно для наочності. Зараз у Польщі нумерація ступенів непрацездатності не застосовується.
Класифікація польських документів про інвалідність має важливе значення, оскільки від типу залежать способи та черговість їх отримання.
Незважаючи на те, що в розмовній мові саме так – довідкою (свідоцтво, рішення, висновок) про інвалідність іноді називають будь-який документ, пов’язаний з присвоєнням статусу, юридично цей термін відноситься до єдиного й чітко визначеному випадку.
Orzeczenie o niepełnosprawności (довідка про інвалідність) – це документ, що підтверджує статус інваліда в Польщі, який видається особі до 16 років. Тобто у випадках, коли, крім іншого, не визначається ступінь інвалідності.
Це документ, що підтверджує статус інвалідності для тих, кому понад 16 років. Вже з назви видно, що визнання статусу відбувається відразу з визначенням ступеня інвалідності, тобто не знадобитися спочатку встановлювати сам факт непрацездатності, і лише потім визначати його рівень, а одразу приймається рішення про присвоєння Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Мова йде про документ, що дає інвалідам віком від 16 років, право на різні пільги і допомоги. Видається на підставі раніше прийнятого рішення про присвоєння ступеня інвалідності.
Відповідно, без нього розраховувати на пільги та допомоги не доводиться. Отримання Orzeczenie o wskazaniach do ulg i uprawnień є наступним етапом після оформлення Довідки і ступеня інвалідності.
Це посвідчення особи інваліда (пластикові ID-картка), що підтверджують наявність прав на додаткові пільги, відповідні статусу. Legitymacja osoby niepełnosprawnej видається на підставі одного з вищеперелічених документів, або судового рішення про присвоєння статусу інваліда.
Іншими словами, статус спочатку повинен бути визначений, а потім, на цій підставі, можна отримати картку інваліда. Використовується у повсякденному житті для пред’явлення за необхідності.
Кінцевою метою отримання статусу інваліда є підтвердження прав, пільг і допомоги, визначених на підставі польського законодавства. Основними з них є:
Останній випадок – пенсії та допомоги по інвалідності, розглянемо у кінці статті більш детально.
Для присвоєння статусу інваліда в Польщі існують спеціальні органи — Комісії по оцінці інвалідності (Zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności). Комісії бувають двох рівнів:
Первинне звернення завжди здійснюється в повятові комісії. Воєводські існують тільки для апеляції на рішення муніципальних інстанцій.
Комісії по встановленню інвалідності складаються мінімум з двох осіб, з яких один (голова) обов’язково повинен бути лікарем. Другий може бути педагог, психолог, соціальний працівник, консультант з питань кар’єри або інший лікар. Максимальне число членів комісії не регламентується. Ці комісії займаються як присвоєнням статусу інваліда, ступеня інвалідності, так і рішенням про надання пільг і допомог.
Звернення відбувається за місцем проживання. Виключення робиться тільки:
Адреси повятових та воєводських комісій.
Це можливо, проте своя специфіка в присвоєнні статусу іноземця є. Основна проблема пов’язана з відсутністю детального законодавчого регулювання питань з інвалідами-іноземцями. Документи інших країн у Польщі не визнаються і проходити комісію необхідно незалежно від наявності статусу інваліда, виданого іншою країною.
Головна складність полягає в законодавчій нормі подачі заяви за місцем постійного проживання. Саме в цій фразі корінь невизначеності. Якщо з іноземцями, що мають сталий побит або карти довготермінового резидента ЄС, проблем не виникає – заяви у них приймають беззастережно з володарями часовего побиту або національних віз ситуація була складнішою.
Повятові комісії стверджували, що право на тимчасове перебування не може встановлювати постійне місце проживання, що називається, за визначенням, а значить у них (комісій) немає підстав приймати документи від таких іноземців. Заяви залишалися без розгляду. Причому це стосувалося навіть до ситуацій, коли дитина-інвалід мала польське громадянство або ПМЖ, але у батьків / опікунів поки був тільки тимчасовий побит.
Приблизно з 2018 року питання стало все голосніше підніматися, в тому числі омбудсменом і юристами. Ініціювалися судові розгляди, що закінчилися на користь іноземців. На жаль, корективи в законодавство так і не внесено, проте документи в іноземців з тимчасовим перебуванням приймати сталі. Підставою є судовий прецедент. Зокрема, у випадку виникнення проблем варто посилатися на судове рішення Краківського воєводського Адміністративного суду (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie) № III SAB/Kr 86/18 від 11.09.2018 року.
Нагадаємо, що в Польщі не зафіксовано законодавчо прецедентне право, та зазначене рішення не є джерелом права. Одночасно, рішення не оскаржувалось, інших нормативно-правових актів, що регулюють це питання, поки що не існує, а значить суди нижчих інстанцій будуть застосовувати його в якості зразка дій.
На практиці для іноземців це означає одне – у більшості випадків документи повинні прийняти, а у випадку відмови можна буде оскаржити рішення в суді. При цьому, мати мельдованіє (прописку) іноземець зобов’язаний, саме воно підтверджує факт проживання, а не договір оренди або аналогічний.
Підсумуємо. Ймовірність благополучного результату подачі заяви на присвоєння інвалідності залежно від статусу іноземця:
Залишається одна проблема – подача під час “перебування на штампі”, тобто в процесі очікування рішення по карті побиту. На жаль, тут поки що немає якої-небудь визначеності, і ситуації бувають різні. Уточнити цей момент варто безпосередньо в комісії свого повіту.
І для довідки про інвалідність (до 16 років), та для довідки для визначення ступеня інвалідності (після 16 років) необхідно надати наступний пакет документів:
Для отримання довідки на отримання пільг та допомог:
Для отримання ID-карти:
Крім цього, комісія має право запитати додаткові відомості, які претендент або його представник зобов’язані надати в рамках визначеного комісією терміну.
З урахуванням всього вищесказаного, складемо покрокову інструкцію отримання інвалідності в Польщі:
При необхідності отримання довідки для пільг і допомог, подайте новий пакет документів в ту ж комісії. У такому випадку порядок схожий з описаним, але огляд вже не потрібно, а терміни, як правило, значно менше.
Замовлення ID-карти відбувається через ту саму комісію, шляхом подання заяви, фото та довідки про інвалідність / ступеня інвалідності.
Апеляція на рішення повятової комісії подається до воєводської. Зробити це необхідно протягом 14 днів з моменту отримання рішення.
Подається апеляція не безпосередньо на воєводство, а через тугішу повятову комісію, що і приймала рішення. Це важливий момент, оскільки протягом перших 7 днів після отримання даних про апеляції повятова комісія має право сама переглянути прийняте раніше рішення, і таким чином закрити питання.
Можна апелювати й рішенням воєводської комісії. Для цього протягом 30 днів подається заява у Суд з трудових і соціальних питань (do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych). Однак і в такому випадку, звертатися безпосередньо в суд не потрібно – заява до суду подається через ту ж воєводської комісії.
Допомог, так або інакше пов’язаних з інвалідністю, у Польщі велика кількість. У кожного є свої підстави, свої правила призначення. Перелічимо найбільш поширені:
Крім загальнонаціональних виплат, існують свої програми на рівні муніципалітетів. У будь-якому випадку, щоб точно визначити наявні можливості, потрібно звертатися з документами в місцеве відділення ZUS.
Зверніть увагу, що перераховані тільки допомоги, побічно пов’язані з розглянутою темою. Прямі пенсії по інвалідності вкажемо далі в окремому розділі.
Пенсії призначаються інвалідам, повністю втратив працездатність. Можна вказати на два основних випадки:
Крім цього, пенсії можуть призначатися на постійній основі, якщо шансу на одужання немає, а також на тимчасову, до моменту одужання. Існують окремі програми оплати навчання інвалідів для зміни професії.
Життєві труднощі у людей з інвалідністю – незаперечний факт. Це відноситься і до Польщі, і до будь-якої іншої країни. Проте в РП існує досить серйозна соціальна підтримка таких людей.
Оформити допомогу не завжди просто, але можливо. Сподіваємося, що змогли хоч трохи полегшити життя людям з обмеженнями та їх рідним, консолідувавши цю докладну інформацію. Здоров’я всім, і довгих років життя!
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy