Польська пенсійна система у 2024 році складається з трьох елементів. По-перше, всі працівники повинні внести обов’язковий внесок у Центральне страхове установа (ZUS). Крім того, існують відкриті пенсійні фонди, в які повинен вступити кожний член, який народився після 1969 року. Третій рівень складається з додаткової приватної пенсії. Чоловіки можуть офіційно претендувати на пенсії від 65 років, а жінки старші 60 років. Виплати складаються з базової пенсії та залежною від суми доходу.
Всі дані та страхові внески збираються, обробляються і передаються відповідальним органам. Підприємці і роботодавці, які щомісяця роблять внесок у загальну суму внесків на соціальне забезпечення, повинні розраховувати внески для працівників та самих себе. Роботодавці виплачують 45 відсотків своєї валової заробітної плати на соціальне забезпечення.
Соціальне страхування охоплює пенсійне страхування, страхування на випадок інвалідності та страхування від нещасних випадків. Половина внесків на пенсійне страхування виплачується роботодавцем і працівником, а внески на страхування від нещасних випадків і фонд безробіття сплачуються лише роботодавцем.
Усі застраховані громадяни Польщі мають право на безкоштовну медичну допомогу. Обов’язкове страхування надається всім працюючим громадянам Польщі, в результаті чого діти у віці до 26 років і дружини, які не працюють, застраховані без будь-яких внесків. Навіть безробітні не платять ніяких внесків.
Право на безкоштовне посібник зберігається застрахованим особам та членам їх сімей, якщо медична допомога надається лікарем, що уклали договір з Національним фондом охорони здоров’я та званим медичним експертом. Національний фонд охорони здоров’я (NFZ) був створений у 2004 році, замінивши раніше 17 фондів медичного страхування.
Реформа польської пенсійної системи набрала чинності 1 січня 1999 року. Вона заснована на німецькій моделі і пропозиціях Світового банку. Це стало необхідним у зв’язку з розвитком вікової піраміди населення. Як і в інших європейських промислово-розвинених країнах, населення Польщі також старіє, а частка непрацюючого населення збільшується. Статистичні дослідження показують, що відносини між працюючим населенням і пенсіонерами сильно зміняться на користь пенсіонерів в найближчі роки.
Допомога по першому рівню не виплачуються в цілому і без будь-яких відмінностей, а пов’язані з оплачуваною роботою та отриманим доходом. Однак модель Світового банку була взята на озброєння в Польщі введенням другого рівня в якості обов’язкового страхування. Важливо відзначити, що реформа поширюється в основному на молодих людей у віці до 30 років, до яких нові правила застосовуються негайно.
До кінця 1999 року працівники у віці від 30 до 50 років мали можливість або залишитися у реформованій системі оплати праці, або увійти на дворівневу систему. Люди старше 50 років не порушені реформою. Таким чином, законом встановлено, що в майбутньому пенсійний дохід буде фінансуватися з наступних джерел:
Як встановлена законом пенсія ZUS, так і виплати відкритого пенсійного фонду залежать тільки від суми внесків, що сплачуються застрахованою особою, а також від кваліфікаційних періодів (обов’язкової виплати пенсії є динамічними, а переваги пенсійного фонду збільшуються за рахунок повернення інвестицій). Чим пізніше ви вийдете на пенсію, тим більше переваг.
Нова система дає застрахованій особі можливість самостійно приймати рішення щодо додаткової пенсії по старості, якщо він (вона) вважає, що пенсія з обов’язкового соціального страхування (перший рівень) і відкритого пенсійного фонду (другий рівень) недостатня. Крім того, застраховані особи можуть оформляти страхування життя, купувати акції в інвестиційних фондах або брати участь у пенсійних планах, що організовуються роботодавцями.
Для таких програм мінімальний внесок у розмірі 7 відсотків від заробітної плати виплачується роботодавцем, і працівник може внести додатковий внесок.
Пенсійний внесок складає 19,52 відсотка від розрахункової бази, з яких 9,76 відсотка сплачує роботодавець, а 9,76 відсотка — працівник. З внеску працівників 7,3% призначаються для відкритого пенсійного фонду.
Обов’язкове пенсійне страхування поширюється практично на всі професійні групи (крім фермерів, суддів і прокурорів, солдатів, співробітників поліції і співробітників спеціалізованих служб).
Незважаючи на нещодавні зміни щодо розміру найнижчою пенсії по старості в Польщі, програма «Mama 4 PLUS» (докладніше про неї нижче) набрала чинності. Але деякі умови, які повинні бути виконані, щоб ми мали право на мінімальну пенсію, не змінилися. Мова йде насамперед про досягнення необхідного пенсійного віку і про наявність обов’язкових і необов’язкових періодів.
Зокрема, найнижча пенсія в Польщі виплачується:
Другою умовою є досягнення пенсійного віку. Це 60 років для жінок і 65 років для чоловіків. Тільки при дотриманні обох цих умов людина отримує право на мінімальну пенсію в Польщі. Однак що робити, якщо пішов на пенсію працівник не має необхідного стажу? У цьому випадку ZUS не буде призначати йому мінімальну пенсію, а буде виплачувати допомогу тільки в сумі, отриманої від внесків, накопичених на пенсійному рахунку.
Повернемося, однак, до згаданого вище акту “Mama 4 PLUS”. Ми говоримо тут про пенсії по вагітності та пологах, на яку мають право жінки, які народили і виховали як мінімум чотирьох дітей, але не отримали право на пенсію. Ця допомога також надається батькам, які виховали щонайменше чотирьох дітей у тому випадку, якщо вони були сиротами або залишеними своєю матір’ю.
Особи, які досягли пенсійного віку і не мають необхідних засобів до існування, можуть подати заявку на отримання допомоги по вказаній програмі. Однак це ще не все! Мінімальний період сплати податків у розмірі 10 років також потрібно.
На іншому полюсі знаходяться поляки, які отримують щомісячну пенсію в кілька тисяч злотих від ZUS. Прямо як пан Тадеуш з Варшави, який читав лекції в університеті у 2016 році. Його загальний стаж роботи становив 47 років. Сьогодні він отримує більше 14 тисяч від ZUS.
Найвища пенсія по старості в Польщі, яку зараз виплачує філія ZUS в Бидгощі, становить 20 509 злотих брутто. Її отримує жінка, яка працювала понад 61 рік. У неї завжди була зарплата у два рази вище, ніж в середньому по країні, вона працювала головним спеціалістом директором в державних, а потім у приватних компаніях.
Уряд запевняє нас, що чим довше ми працюємо, тим більше у нас шансів на більшу пенсію. Людина, яка працює довше, збільшує чисельник (тобто накопичений капітал) і зменшує знаменник (тому що чим пізніше ми підемо з роботи, тим статистично у нас буде менше років, щоб пожити).
Люди, що ведуть власний бізнес (наприклад, кравці, перукарі, механіки), не переконані. Вони гарантують, що будуть вимагати свою пенсію як можна швидше. Чому? Насамперед вони відразу отримають переваги від ZUS.
Щоб отримати пенсію по старості, працівник повинен бути звільнений від свого поточного робочого місця (в іншому випадку він не буде отримувати допомогу). Підприємці не повинні звільнятися, і без вихідного дня вони можуть одночасно отримувати пенсію і вести бізнес. Коли підприємець управляє компанією як пенсіонер, він звільняється від внесків у систему соціального забезпечення. Це знижує вартість ведення бізнесу на кілька сотень злотих.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy