«Таксисти знають усе!», — у цій поширеній фразі, дійсно, є зерно істини, адже люди цієї професії багато спілкуються, дізнаються багато. Однак, як не дивно, нерідко водії не знають головного, а саме як стати таксистом в Польщі. Про дану професію ходять легенди. Таксистам приписують нечувані доходи, легкий труд і багато інших позитивних речей. Чи це Так? Скільки реально заробити в польському таксі у 2024 році? Скільки витрат необхідно понести? У всіх цих питаннях розберемося в цій статті.
Відразу почнемо з вимог і необхідних оформленнях, т. к. вони є витратними статтями, і вплинуть на підсумковий заробіток. Необхідно уточнити, що всі документи виходять на конкретного водія, конкретний авто, а у випадках роботи на корпорації, і на конкретну фірму. При зміні одного з параметрів, всі бюрократичні процедури доведеться починати спочатку.
Головні вимоги до водія вказані в Законі про дорожній рух (Prawo o ruchu drogowym). До них відносяться:
Будемо вважати, що авто і права у людини вже є, але отримати медичну довідку» доведеться. Це буде нашою першою статтею витрат, т. до. вона обійдеться приблизно у 200 – 300 злотих.
Існують законодавчі обмеження на роботу таксистами для осіб, засуджених за злочини проти життя, здоров’я, власності, суспільної безпеки, статевої свободи, довкілля, у справах, пов’язаних з підробкою документів та ін? Тому так само можуть запросити zaświadczenie o niekaralności.
Робота таксистом має географічну прив’язку. Документи, про які, зокрема, мова піде далі, видаються муніципалітетами, і поширюються тільки на зазначені в них території. Це важливий аспект, до якого ми ще неодноразово повернемося.
Це не означає, що таксист не може залишити зазначену зону. Може, якщо такі бажання клієнта. Але відсутня можливість роботи в іншій місцевості на постійній основі. Наприклад, працюючи у Варшаві, таксист може взяти пасажира зі столиці у Краків. Може забрати його й у зворотному напрямку. Однак працювати по Кракову він права не має.
Згідно з польськими законами, робота таксистом у населених пунктах з населенням понад 100 000 осіб вимагає додаткового навчання. Це спеціальні курси, що закінчуються іспитом, результатом яких повинно стати отримання сертифікату про закінчення навчання (zaświadczenie o ukończeniu szkolenia).
На курсах, як правило, вивчається:
Вартість такого навчання в районі 300 злотих, а іспит (спроба) – ще 150. Тобто з’являється друга витратна стаття в розмірі близько 450 злотих.
Повторимося, оформлення підлягає водій і конкретний автомобіль. Саме в ліцензії це і знайшло головне підтвердження. Зібравши всі документи та підготувавши машину (про це детальніше далі), необхідно пройти ліцензування.
Але спочатку необхідно визначитися з географією роботи. Ліцензія може поширюватися:
Від цього безпосередньо залежить вартість, а столиця, як видно, винесена в окрему категорію.
Для отримання ліцензії таксиста потрібно виконати наступне:
Вартість ліцензії коливається від 200 до 450 злотих, і прямо залежить від терміну видачі та типу документа.
Для кращого розуміння вкажемо точні ціни на 2020 рік, термін видачі/вартість:
На території громади:
У декількох муніципалітетах:
У Варшаві:
Зрозуміло, подається заява у той муніципалітет, на території якого планується діяльність.
Для отримання вищезазначеної ліцензії та для подальшої законної експлуатації, автомобіль повинен відповідати вимогам:
Однак ці вимоги легко здійснимі ще на етапі вибору машини, і ми не станемо розглядати їх у вигляді додаткових витрат. Інша справа специфічні умови для таксі:
Підсумуємо витрати на запуск проекту (без вартості машини), zł:
Погодьтеся, цифра вже чимала, а ми ще не розглядали щомісячні витрати, без яких розрахувати заробіток таксиста неможливо. Одночасно уточнимо, що ціни вказані на нове обладнання, а у деяких випадках можна заощадити, придбавши підтримане.
Візьмемо умови співпраці з однієї з великих фірм. При інших вступних просто не враховуйте корпоративні витрати.
У випадках лізингу авто додайте до розрахунків ще близько 1500 злотих в місяць.
Отже, орієнтовні щомісячні витрати складають від 4100 до 9000 злотих. Вражає? Скільки ж можна заробити при таких витратах?
Для наочності розглянемо потенційний заробіток таксиста в середньому польському місті. При цьому ми не зможемо дати точних значень, т. к. дохід буде залежати від робочого часу та інших факторів. Тому будемо оперувати узагальненими відомостями, і практичними навичками.
Середня вартість кілометра – 1,90 злотих брутто (у даному випадку, до вирахування всіх витрат). Працюючи 6 днів на тиждень, у т. ч. по ночах, водій може проїхати від 3150 до 6300 оплачуваних кілометрів. Відповідно, дохід складе 6000 – 12000 злотих брутто, або 1900 – 3000 злотих теоретично. Однак на практиці ця цифра частіше нагадує інтервал в 1500 – 2000 злотих в місяць чистого заробітку.
В таких умовах «приватнику» не вижити, і краще відразу почати співпрацю з однією з корпорацій. Вакансії, як правило, легко знаходяться на сайтах цих організацій. Залишиться тільки скласти та надіслати своє резюме, а далі пройти процес працевлаштування.
Якщо мова йде про мале чи середнє місто, може бути вигідно співпрацювати з однією з місцевих компаній. В принципі, різниця лише в тому, що їх імена є менш відомі, але, при цьому, і корпоративні витрати можуть бути менше. У деяких випадках існують і муніципальні (соціальні) організації, але це рідкісні варіанти, а співпраця з ними відбувається на окремих умовах, і тут не розглядаються.
Чи можна підробляти у Über і Taxify?
Теоретично, можна стати партнером Убер або Таксіфай. Отримавши всі необхідні дозволи, зазнавши всі обов’язкові витрати, у вільний від роботи час можна співпрацювати з корпораціями. Однак вищенаведені розрахунки показують, що для отримання прийнятного доходу потрібно працювати значну частину часу. Менша кількість робочих годин може зробити цей захід нерентабельним. Однак, в будь-якому випадку, потрібно зробити детальний аналіз під конкретні дані.
Чи можна іноземцю підробляти неофіційно?
Звичний по країнам СНД спосіб неофіційно підробити в таксі, в Польщі використовувати не рекомендується. По-перше, це незадекларований дохід, що є злочином і може призвести до негативних наслідків. По-друге, отримати клієнтів таким чином складно, а значить справа може виявитися невигідним на тлі можливих ризиків.
Підсумуємо. Явними мінусами роботи в таксі є складність легалізації, ненормований графік і значні витрати. Однак можна виділити й плюси такої праці:
Останнє безпосередньо впливає і на рівень прибутку, тому може вважатися плюсом досить умовно.
Як видно, робота таксистом в Польщі й та ж робота в країнах б. СРСР досить сильно відрізняється. До всіх труднощів варто додати й амортизацію / швидкий знос машини, без якої даний вид бізнесу неможливий. Чи варто працювати на таксі в Польщі? Це можете вирішити тільки ви самі, провівши детальний і грунтовний розрахунок рентабельності.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy