Питанню польської карти побуту – присвячено безліч тематичних матеріалів нашого проекту. Докладно описані технології оформлення посвідки по роботі, навчанню, возз’єднання сім’ї, карті поляка, та багато-багато іншого. Підстав дійсно величезна кількість, але далеко не всім їх достатньо. Колись додатково був введений розділ профільного законодавства, куди почали вносити якісь «інші причини» (inne okoliczności) для карти побиту. З часом перелік цих підстав значно розрісся, і може змагатися за чисельністю зі списком основних умов. Хто і як може отримати карту побиту за інших обставин у 2024 році докладно розглянемо в цьому матеріалі.
Карта побиту за інших обставин (польськ., karta pobytu inne okoliczności) – це документ, що підтверджує наявність в іноземця дозволу на тимчасове перебування (zezwolenie na pobyt czasowy inne okolicznosci), виданого за причинами, відмінними від звичайних умов (таких як робота, навчання, сім’я, карта поляка, довгострокове резидентство ЄС тощо), та зазначені в окремій Главі 11 Закону про іноземців.
Тут, як і в інших аналогічних умовах, є статус іноземця – дозвіл на перебування, а є документ, що підтверджує цей статус – карта побиту. Однак для спрощення розуміння умовимося вважати ці поняття синонімами – кожен раз, коли в тексті будуть зустрічатися терміни карта побиту, ВНП, дозвіл на перебування і т. п. за інших обставин, будемо вважати, що мова завжди йде про одне й те ж.
Іноземці, які отримали даний вид карт побиту, мають право:
Права починають діяти з моменту присвоєння статусу, а в період між поданням заяви і отриманням карти перебування іноземця в Польщі залишається легальним, як і в інших випадках знаходження «на штампі».
Сама по собі карта по іншим обставинам доступу до ринку праці не дає. Однак вона і не забороняє роботу, якщо буде оформлений документ, легалізуючий працевлаштування (освядченіе, зезволеніе, сезонний дозвіл).
Іншими словами, картка дає право на перебування в країні, а для роботи треба отримувати окремий документ. Один одному ці факти не суперечать, і кореляції між ними немає.
Крім загальних зобов’язань усіх, перебувають у Польщі, таких як дотримання законів, виконання умов договорів і т. д. у власників дозволів за інших обставин є тільки одна важлива обов’язок: в 15-денний термін оповістити ужонд, якщо причини, за якими карта видавалася, змінилися / зникли.
Невиконання цих обов’язків може стати причиною відмови у наданні такої посвідки на проживання, за якими б підставами її не запитували.
Сповіщати необхідно воєводу, який прийняв рішення про видачу карти, а при отриманні ВНЖ через апеляцію до Начальника управління у справах іноземців, сповіщається воєвода, спочатку відмовив у присвоєнні статусу.
Причини, по яким можна отримати карту побиту за інших обставин, різні. Вони не об’єднані тематично, але поділяються на дві великі категорії:
Саме по цим категоріям ми й будемо далі розглядати питання, але спочатку ще один загальний момент:
Серед причин для ВНП з інших підстав (інших обставин) є вузькоспеціальні, які належать до громадян Туреччини, а також до вихідців з Великобританії (з-за Brexit). Для загального розуміння питання знати про їх існування варто, але акцент у даній статті буде зроблено на умовах, підходящі для громадян країн СНД, тому далі до теми турків і британців ми повертатися не буде.
При наявності цих причин, при виконанні всіх формальностей, воєвода повинен надати карту побиту. Відповідно, відмова можлива виключно у випадках неподання в ужонд всього необхідного, або грубого порушення правил з боку іноземця.
Це одна з найбільш поширених причин. При наявності достатності коштів, одержуваних заробітчанином або підприємцем (найманий працівник або суб’єкт господарської діяльності), члени його сім’ї – подружжя й неповнолітні діти, мають право на карту побиту за інших обставин – головне, щоб перебування і робота такого мігранта були законними.
Існують розбіжності про те, в якому статусі повинен перебувати сам іноземець, за яким оформляється карта: чи може він бути по візі? На жаль, у різних воєводствах по-різному підходять до цього питання, але в переважній більшості випадків всій родині, включаючи заробітчанина, дозволяють подаватися разом (одночасно).
Багато чули про програму возз’єднання сім’ї, спрямованої на легалізацію перебування сімей іноземців. Це дійсно дуже зручний і дає масу привілеїв інструмент (у т. ч. вільний доступ до ринку праці). Однак цей спосіб вимагає легалізації маси додаткових умов (наприклад, число років у шлюбі, статус основного мігранта протягом деякого періоду часу тощо), які виконуються далеко не у всіх іноземців.
Легалізувати ж сім’ю за інших обставин значно простіше, і доступно майже усім іноземцям з відповідним доходом.
На практиці часто відбувається так: члени сім’ї працює в РП іноземця подають в ужонд документи на карту побиту. Чиновники розглядають запит на возз’єднання сім’ї і, якщо підстав для цього недостатньо, пропонують карти за інших обставин.
Мова йде про рідкісних випадках повної відсутності опікунів / батьків, у новонароджених після їх появи на світ у Польщі (наприклад, мати-одиначка загинула при пологах). Потрібен для легалізації дітей для подальшого визначення їх статусу.
Не варто плутати цей метод з легалізацією дітей-іноземців, які народилися в РП при живих батьків / опікунів. В таких випадках діють свої способи легалізації новонароджених у Польщі.
Статус довгострокового резидента ЄС – загальноєвропейський інструмент. Однак кожна з країн видає його і використовує з деякими особливостями. Польща визнає такий статус, присвоєний іншими країнами Євросоюзу, але потребує окремої легалізації (якраз за інших обставин).
Оформити його можна тільки якщо власник довгострокового резидентства збирається (і може це підтвердити) на території РП:
Якщо іноземець має право на цей статус, отримати карти побиту за інших обставин можуть і члени його сім’ї.
Це питання детально розібраний в даному матеріалі, тому тут лише коротко нагадаємо. Іноземець, який закінчив вищий навчальний заклад Польщі, має право на одноразову карту побиту за інших обставин, з метою пошуку роботу або заняття бізнесом.
Потрібно нагадати, що випускники-іноземці мають право працювати у Польщі без дозволів. З-за цього відсутність допуску до ринку праці у цій категорії осіб не актуально. Перебування обмежується всього 9 місяцями, але, приміром, знайшовши роботу, далі можна буде легалізуватися на цій підставі.
Мова йде про іноземців, які до подання за інших обставин перебували в РП по картах побиту, виданими з цілями:
Карта видає так само з метою пошуку роботу або початку заняття бізнес-діяльністю.
Ці підстави, як вже говорилося, не є обов’язковими. Чиновники, аналізуючи зібрані дані, будуть приймати рішення, виходячи не тільки прямих, але і якихось непрямих відомостей. На жаль, більш конкретних аспектів законодавство не надає, а значить неможливо виключати чиновницької суб’єктивності.
Випадки відносяться до продовження навчального процесу або отримання професійної освіти, які не підпадають під інші підстави для карт побиту.
На практиці це дає чиновникам можливість маневрувати, коли мова йде про нестандартні, прямо не зазначених у законах випадках. Тривалість такого навчання повинна бути не менше 3 місяців, а статус надається на підтверджений період навчання.
Нерідко цей випадок застосовується при навчанні дорослих в поліцеальних школах. Деякі ужонди дають за ним карти саме з інших підстав. З точки зору законності перебування, різниці немає. Однак, нагадаю, що цей вид карток не дає доступу до ринку праці. Цілком реальні ситуації, коли в процесі навчання в такій школі іноземець не має права на роботу без дозволу, а після закінчення – отримає його.
Щоб не порушити законів, з яких підстав ви не подавалися, навчаючись у поліцеальній школі, обов’язково перевіряйте якого типу карта видана фактично.
Досить специфічний контингент, що має відношення до офіційним релігійним структурам, або володіє певними правами на підставі міждержавних договорів Польщі. Детально в даній статті не розглядається.
Дуже цікавий аспект. Якщо в результаті трудової діяльності (у тому числі за умове злеценія) працівнику-іноземцю не заплатили зарплату, і з цього приводу порушено кримінальну справу, то в якості потерпілого або свідка йому може бути надана карта побиту за інших обставин.
Більш того, і по завершенню справи, такий іноземець може претендувати на karta pobytu inne okolicznosci до моменту виплати йому належної заборгованості.
Це два окремі положення (ч. 6 і 7 ст. 187 Закону про іноземців), але нерідко застосовуються в одних умовах – легалізація членів сімей, коли інші підстави не підходять, або існують проблеми, що перешкоджають їх застосуванню, а сам іноземець-претендент на карту знаходиться в Польщі незаконно.
Тобто якісь обставини склалися так, що статус іноземця змінився, і вільно чи мимоволі він є нелегалом. Дані умови допоможуть уникнути депортації.
На практиці до таких ситуацій належать випадки, коли інша сім’я перебуває законно, а сам іноземець виявився порушником. Вдаються до неї і у випадках, коли маленькі діти навчаються, наприклад, у польських школах, успішно інтегрувалися в місцеве суспільство, а батьків хочуть вислати. Інструмент зручний у кризових умовах, але суб’єктивна складова дуже велика.
Напевно, найневизначеніший пункт. Означає лише одне – воєвода має право прийняти рішення щодо видачі карти, якщо наявні обставини, що не підпадають ні під одну з описаних вище, здадуться йому суттєвими. Як і на яких умовах ці аргументи можуть використовуватися не розшифровується.
Подача документів на даний вид карти в цілому не відрізняється від інших випадків. Основні кроки такі.
Заява (внесек) на карту побиту заповнюється стандартний. Це досить складний і об’ємний документ. Відміна від інших випадків в Розділі C, де в якості підстав для карти необхідно вказувати 16-ый пункт — inne okoliczności, а далі в порожні рядки вписати свої реальні обставини.
Цей крок може бути поєднаний з моментом подання, якщо ужонд надає можливість оплати збору на місці. Ми його розмістимо тут виключно тому що квитанція про оплату буде згадана в загальному переліку документів на наступному кроці.
Розмір збору становить 340 злотих. Ще 50 злотих доведеться доплатити за виготовлення картки при позитивному рішенні воєводи (про це детальніше далі).
Пакет документів залежить від конкретних обставин. Кажучи спрощено – потрібно надати всі, що підтверджує підстави для карти.
Стандартний пакет виглядає так:
Крім цього, в залежності від підстав, деякі документи можуть мати різні форми. Приміром, для членів сім’ї заробітчан треба надати відомості про дохід (своє або працює мігранта), а для навчання це можуть бути кошти на рахунку, достатні для проживання в необхідний проміжок часу.
Кожен ужонд має право запитувати будь-які інші документи, якщо вважатиме їх необхідними для прийняття рішення. Неподання відомостей у зазначені терміни може призвести до зупинення справи чи відмови видати карту.
Подається пакет документів у воєводський ужонд за місцем проживання іноземця. Обов’язково потрібно заздалегідь уточнити способи реєстрації відвідування. У сучасних умовах все частіше застосовуються онлайн-методи, але можуть діяти й через телефон.
Не варто забувати й про можливості подати документи на карту побиту поштою. Це дуже зручно, якщо офіс розташований далеко, чи залишилося мало часу легального перебування. Однак і надійність його залишає бажати кращого. Про те, що робити, якщо кореспонденція загубилась на пошті, можна дізнатися тут.
У цьому питанні все відбувається за звичайною схемою. Хоча вірніше було б написати: на жаль, за звичайною схемою. Закон виділяє на розгляд запиту 30, в особливо складних випадках – 60 днів, однак на практиці ці терміни можуть затягнутися на декілька місяців.
При цьому під час розгляду заяви, перебування іноземця є законним, незважаючи на наявність у нього інших підстав для перебування, або їх закінчення / відсутність.
Про своє рішення воєводський ужонд повідомляє іноземця письмово. У децизії будуть вказані всі необхідні параметри наданого статусу, включаючи термін можливої карти, і дії по її отриманню.
Після позитивного рішення залишиться оплатити 50 злотих за виготовлення пластикової картки (для дітей до 16 років – 25 злотих), надати в управління квитанцію, дочекатися і отримати карту побиту за інших обставин.
Термін дії картки безпосередньо залежить від конкретних обставин, за яких вона надана. Згідно з нормами статті 190 Закону про іноземців:
Треба розуміти, що вказані максимальні терміни, але вони можуть бути менше (але не менше 3 місяців), якщо буде меншою тривалість наявних підстав. У невказаних випадках рішення про період дії картки приймає воєвода.
Можливо, «інші обставини» є найбільш неоднозначними для отримання карти побиту з-за великого обсягу невизначених умов. Одночасно з цим, у багатьох випадках вони можуть допомогти з легалізацією, коли інші обставини недоступні.
На практиці, отримати карти в складних неоднозначних ситуаціях (наприклад, з нелегалами та невиплатою зарплати) досить складно, але все ж не можна сказати, що неможливо. Прості ситуації – в першу чергу легалізація членів сімей працюючих іноземців – навпаки, один з найпоширеніших випадків.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy