Як за програмою Rodzina 500+ в Польщі отримати гроші на дитину

В даній статті піде мова про державну програму «Rodzina 500+», за якою родини іноземців можуть отримувати 500 злотих в місяць на кожну дитину у 2024 році. Як оформити таку субсидію? Куди звертатися і які документи подавати? Давайте детально розглянемо всі ці питання.

Як за програмою Rodzina 500+ в Польщі отримати гроші на дитинуЯк за програмою Rodzina 500+ в Польщі отримати гроші на дитину

Що таке Rodzina 500+ в Польщі

Це програма підтримки демографії в Польщі. Кожна сім’я має право отримувати субсидію в розмірі 500 злотих в місяць на кожну дитину. Програма поширюється на громадян Польщі, а також на певні категорії іноземців, які проживають у РП.

Причина багато в чому банальна – різкий демографічний спад. Підстави та наслідки демографічного спаду досить об’ємні та не є темою нашого розгляду, тому наведемо лише кілька наочних цифр.

Для прикладу розглянемо період з 2010 по 2015 рік. За який спостерігається очевидне зменшення населення країни. Якщо у 2010 приріст становив майже 33 000 осіб (тобто на цю величину більше народилося/в’їхало людей, ніж померло/виїхало), то за 2015 вже спостерігалося падіння у майже 41 500 осіб. І тенденція до збільшення спаду, на жаль, зберігається.

Хто може отримувати 500 злотих на дитину

Давайте відразу окреслимо коло осіб, які можуть скористатися програмою. До них відносяться всі громадяни Польщі та деякі іноземці (позначені в наступному пункті), які мають дітей. При цьому, з поправками, які набрали чинності у 19 році, дохід сім’ї більше не має значення. Виплати належать усім без винятку, починаючи з першої дитини.

Дуже важливий аспект: отримувати цю субсидію можуть лише особи, які дійсно проживають у Польщі. Навіть якщо громадяни РП, не кажучи вже про іноземців, живуть/працюють в іншій країні, в т. ч. і державі-члені ЄС, отримувати цю фінансову допомогу вони не мають права.

Держава має право перевірити цей факт, як шляхом фізичного ревізії наявності людини в країні (у т. ч. відвідуванням місця проживання), так і за загальноєвропейським базам оподаткування та іншими способами.

Коли іноземці можуть отримати субсидію

Крім громадян Польщі претендувати на субсидію можуть іноземці, які:

  • Мають дозвіл на перебування, у зв’язку з виконанням робіт, що вимагають високої кваліфікації.
  • Володіють дозволом на проживання з правом працевлаштування.

Пояснимо. Ці пункти взяті безпосередньо з відповідного закону, хоч не дуже зрозуміло навіщо їх потрібно розділяти. На наш погляд другого пункту було б достатньо, адже перший так само потрапляє під це визначення.

В законі не вказано, що це має бути обов’язково посвідка на проживання в Польщі, отже, може розглядатися і віза. Однак деякі муніципалітети обмежують ці можливості виключно картою побуту з правом на роботу або візою на строк не менше пів року.

Ще одним непрямою ознакою необхідності дозвільного документа може слугувати необхідність надання PESEL. Якщо цей податковий ідентифікатор обов’язковий в конкретному муніципалітеті, і не може бути замінений на NIP, то і статус іноземця повинен бути відповідним.

Особливості при наявності карти побиту

Важлива для нашого розгляду, що використовується карта побиту саме з правом на працевлаштування. Це може бути й тимчасовий, і сталий побит, але дозвіл на роботу по ньому має бути закладено спочатку.

Два приклади для кращого розуміння:

  1. Богдан отримав карту часовего побиту з правом на роботу. Перевіз родину в Польщі за програмою возз’єднання сім’ї на офіційних підставах. Він може скористатися «Rodzina 500+».
  2. Богдан отримав картку побуту без права на працевлаштування, однак пізніше оформив освядченія і законно працює. Він легально перевіз в РП членів своєї сім’ї. Однак спочатку посвідка на проживання без доступу до ринку праці, тому сім’я Богдана не має права на програму «Сім’я 500+».

При цьому, якщо у другому прикладі пізніше Богдан отримає ПНП з правом на роботу, можливість отримувати субсидію з’явиться.

Сімейний статус

Юридичний статус відносин батьків не впливає на можливість отримання коштів за програмою «Родина 500+». Розраховувати на субсидію можуть батьки, які:

  • Перебувають у шлюбі.
  • Розлучені.
  • Ніколи не реєстрували законні відносини.
  • Батьки та матері одиначки.
  • Опікуни.

Розраховувати на субсидію можуть і неповнолітні батьки. Причому батько, який не досяг 18 років, може отримувати кошти на свою дитину, а у свою чергу його батьки – на нього самого. При спільному проживанні, дохід такої сім’ї на кожного члена буде враховувати й дітей, й онуків.

Сума та сроки

Програма називається «Сім’я 500+», і цифра 500 якраз і позначає розмір виплат. Тобто на кожну дитину, на яку призначена субсидія, щомісяця нараховується саме ця сума. Допомога виплачується дітям до 18 років, а при спільному проживанні та утриманні дитини з об’єктивних причин (наприклад, навчання у польському виші), до 25 років.

Коли подавати внесек на отримання допомоги

Заява на субсидію подається раз на рік.

Моменти подачі заяви можуть мати принципове значення, зверніть увагу на деталі:

  • Щорічний період виплат починається 1 жовтня і закінчується 30 вересня наступного року.
  • Подавати заяву на наступний рік можна через інтернет з 1 липня поточного року або з 1 серпня через особисту присутність.
  • Подавати документи можна і після 1 жовтня. Тоді виплати будуть призначені, з місяця подачі, але перші кошти будуть перераховані в наступному місяці, але за два місяці відразу.

Пояснимо останній пункт. Наприклад, підстави для виплат з’явилися в січні, і 25 числа ви подали заяву. Розрахунок субсидії почнеться з січня, але перший платіж ви отримаєте в лютому, при цьому нараховано буде і січень включно.

Якщо внесек поданий після 1 жовтня, на наступний період це не впливає, і він почнеться все одно з 1 жовтня наступного року. Відповідно, другу заявку потрібно подавати до цієї дати, навіть якщо попередній період був менш як рік.

Покрокова інструкція оформлення субсидії за програмою «Родина 500+»

У Польщі є декілька способів подачі заяви, у т. ч. через інтернет і особисто в муніципалітеті. При цьому й онлайн можна надати дані через кілька ресурсів: інтернет-банкінг, сайт ZUS, міністерську платформу Emp@tia. На останньому варіанті ми й зробимо основний акцент.

Крок 1. Збір документів

Стандартний пакет документів, зазначений у більшості джерел, при цьому місцева влада має право запросити й додаткову документацію за своїм вибором.

Іноземцю треба надати:

  1. Закордонний паспорт з візою (якщо допустимо) або посвідку на проживання з доступом до ринку праці.
  2. Документи про сімейний стан.
  3. Свідоцтва про народження дітей.
  4. Заяву.

Всі документи не польською мовою повинні бути перекладені. Муніципалітет може зажадати присяжного перекладу та апостилювання.

Крок 2. Способи подачі

Розглядом питання займається місцева влада. Це можуть бути старости, бургомістри, президенти міст. В деяких випадках ці напрями можуть бути передані безпосередньо у відділення соціальної допомоги або інші державні/муніципальні структури.

Подача заяви може бути здійснена особисто, шляхом відвідування цих організацій. Як правило, на наступний рік заяви приймаються з 1 серпня. Для цього потрібно заповнити внесек, бланк якої можна взяти на місці.

Онлайн-подача, в основному, можлива з 1 липня. Випадки подання даних через Emp@tia розглянемо окремо.

Крок 2.1 Подача внесека через інтернет

Послідовність дій наступна:

  1. Перейдіть на портал Emp@tia.
  2. Потрібна реєстрація. Можуть бути використані:
    • Реєстраційні дані інтернет-банкінгу найбільших польських банків: PKO, Inteligo, Pekao та ін.
    • Через Profil Zaufany.
    • За допомогою електронного підпису.
  3. Клікніть по відповідній іконці та введіть необхідні дані.
  4. Можливо буде потрібно внести копії документів.
  5. Надішліть дані на перевірку.

На залишені контакти прийде підтвердження про прийняття заяви до розгляду. Це обов’язковий момент – без нього процес не вважається почалося.

Крок 3. Термін розгляду

Точних даних про терміни розгляду немає, але є необхідність першої виплати до останнього дня місяця, наступного за тим, в якому подано заяву.

Як було зазначено в прикладі, наведеному вище, якщо дані надавалися 25 січня, то до 28 (29) лютого платіж за січень і лютий повинен бути здійснений. Відповідно, на цей момент рішення вже буде прийнято.

Це стосується первинної подачі. При повторній, якщо документи надані вчасно, а підстави не зникли, виплати будуть надходити безупинно.

Крок 4. Отримання коштів

При позитивному рішенні кошти почнуть надходити на рахунок, зазначений при оформленні. Однак деякі муніципалітети / соцслужби надають можливість поштового переказу або отримання субсидій готівкою в касах.

Підстави для відмови

Надання помилкових (фіктивних, фальсифікованих) даних стане причиною відмови в розгляді справи. Аналогічно і недостатні підстави або їх відсутність.

Важливо розуміти, що правила муніципалітетів можуть розрізнятися, а отже, і підстави, і їх недостатність можуть формулюватися по-різному.