В даній статті піде мова про державну програму «Rodzina 500+», за якою родини іноземців можуть отримувати 500 злотих в місяць на кожну дитину у 2024 році. Як оформити таку субсидію? Куди звертатися і які документи подавати? Давайте детально розглянемо всі ці питання.
Це програма підтримки демографії в Польщі. Кожна сім’я має право отримувати субсидію в розмірі 500 злотих в місяць на кожну дитину. Програма поширюється на громадян Польщі, а також на певні категорії іноземців, які проживають у РП.
Причина багато в чому банальна – різкий демографічний спад. Підстави та наслідки демографічного спаду досить об’ємні та не є темою нашого розгляду, тому наведемо лише кілька наочних цифр.
Для прикладу розглянемо період з 2010 по 2015 рік. За який спостерігається очевидне зменшення населення країни. Якщо у 2010 приріст становив майже 33 000 осіб (тобто на цю величину більше народилося/в’їхало людей, ніж померло/виїхало), то за 2015 вже спостерігалося падіння у майже 41 500 осіб. І тенденція до збільшення спаду, на жаль, зберігається.
Давайте відразу окреслимо коло осіб, які можуть скористатися програмою. До них відносяться всі громадяни Польщі та деякі іноземці (позначені в наступному пункті), які мають дітей. При цьому, з поправками, які набрали чинності у 19 році, дохід сім’ї більше не має значення. Виплати належать усім без винятку, починаючи з першої дитини.
Дуже важливий аспект: отримувати цю субсидію можуть лише особи, які дійсно проживають у Польщі. Навіть якщо громадяни РП, не кажучи вже про іноземців, живуть/працюють в іншій країні, в т. ч. і державі-члені ЄС, отримувати цю фінансову допомогу вони не мають права.
Держава має право перевірити цей факт, як шляхом фізичного ревізії наявності людини в країні (у т. ч. відвідуванням місця проживання), так і за загальноєвропейським базам оподаткування та іншими способами.
Крім громадян Польщі претендувати на субсидію можуть іноземці, які:
Пояснимо. Ці пункти взяті безпосередньо з відповідного закону, хоч не дуже зрозуміло навіщо їх потрібно розділяти. На наш погляд другого пункту було б достатньо, адже перший так само потрапляє під це визначення.
В законі не вказано, що це має бути обов’язково посвідка на проживання в Польщі, отже, може розглядатися і віза. Однак деякі муніципалітети обмежують ці можливості виключно картою побуту з правом на роботу або візою на строк не менше пів року.
Ще одним непрямою ознакою необхідності дозвільного документа може слугувати необхідність надання PESEL. Якщо цей податковий ідентифікатор обов’язковий в конкретному муніципалітеті, і не може бути замінений на NIP, то і статус іноземця повинен бути відповідним.
Важлива для нашого розгляду, що використовується карта побиту саме з правом на працевлаштування. Це може бути й тимчасовий, і сталий побит, але дозвіл на роботу по ньому має бути закладено спочатку.
Два приклади для кращого розуміння:
При цьому, якщо у другому прикладі пізніше Богдан отримає ПНП з правом на роботу, можливість отримувати субсидію з’явиться.
Юридичний статус відносин батьків не впливає на можливість отримання коштів за програмою «Родина 500+». Розраховувати на субсидію можуть батьки, які:
Розраховувати на субсидію можуть і неповнолітні батьки. Причому батько, який не досяг 18 років, може отримувати кошти на свою дитину, а у свою чергу його батьки – на нього самого. При спільному проживанні, дохід такої сім’ї на кожного члена буде враховувати й дітей, й онуків.
Програма називається «Сім’я 500+», і цифра 500 якраз і позначає розмір виплат. Тобто на кожну дитину, на яку призначена субсидія, щомісяця нараховується саме ця сума. Допомога виплачується дітям до 18 років, а при спільному проживанні та утриманні дитини з об’єктивних причин (наприклад, навчання у польському виші), до 25 років.
Заява на субсидію подається раз на рік.
Моменти подачі заяви можуть мати принципове значення, зверніть увагу на деталі:
Пояснимо останній пункт. Наприклад, підстави для виплат з’явилися в січні, і 25 числа ви подали заяву. Розрахунок субсидії почнеться з січня, але перший платіж ви отримаєте в лютому, при цьому нараховано буде і січень включно.
Якщо внесек поданий після 1 жовтня, на наступний період це не впливає, і він почнеться все одно з 1 жовтня наступного року. Відповідно, другу заявку потрібно подавати до цієї дати, навіть якщо попередній період був менш як рік.
У Польщі є декілька способів подачі заяви, у т. ч. через інтернет і особисто в муніципалітеті. При цьому й онлайн можна надати дані через кілька ресурсів: інтернет-банкінг, сайт ZUS, міністерську платформу Emp@tia. На останньому варіанті ми й зробимо основний акцент.
Стандартний пакет документів, зазначений у більшості джерел, при цьому місцева влада має право запросити й додаткову документацію за своїм вибором.
Іноземцю треба надати:
Всі документи не польською мовою повинні бути перекладені. Муніципалітет може зажадати присяжного перекладу та апостилювання.
Розглядом питання займається місцева влада. Це можуть бути старости, бургомістри, президенти міст. В деяких випадках ці напрями можуть бути передані безпосередньо у відділення соціальної допомоги або інші державні/муніципальні структури.
Подача заяви може бути здійснена особисто, шляхом відвідування цих організацій. Як правило, на наступний рік заяви приймаються з 1 серпня. Для цього потрібно заповнити внесек, бланк якої можна взяти на місці.
Онлайн-подача, в основному, можлива з 1 липня. Випадки подання даних через Emp@tia розглянемо окремо.
Послідовність дій наступна:
На залишені контакти прийде підтвердження про прийняття заяви до розгляду. Це обов’язковий момент – без нього процес не вважається почалося.
Точних даних про терміни розгляду немає, але є необхідність першої виплати до останнього дня місяця, наступного за тим, в якому подано заяву.
Як було зазначено в прикладі, наведеному вище, якщо дані надавалися 25 січня, то до 28 (29) лютого платіж за січень і лютий повинен бути здійснений. Відповідно, на цей момент рішення вже буде прийнято.
Це стосується первинної подачі. При повторній, якщо документи надані вчасно, а підстави не зникли, виплати будуть надходити безупинно.
При позитивному рішенні кошти почнуть надходити на рахунок, зазначений при оформленні. Однак деякі муніципалітети / соцслужби надають можливість поштового переказу або отримання субсидій готівкою в касах.
Надання помилкових (фіктивних, фальсифікованих) даних стане причиною відмови в розгляді справи. Аналогічно і недостатні підстави або їх відсутність.
Важливо розуміти, що правила муніципалітетів можуть розрізнятися, а отже, і підстави, і їх недостатність можуть формулюватися по-різному.
Ми використовуємо файли cookie для максимальної зручності користувачів. Перебуваючи на сайті, ви приймаєте правила використання файлів cookie.
Privacy policy