З масовим розвитком інтернету торгівля ринула в онлайн, де прекрасно себе почуває і продовжує розвиватися. Як зайняти своє місце в цьому дивовижному процесі, як відкрити інтернет-магазин у Польщі у 2024 році, що варто прорахувати наперед і до яких труднощів готуватися, докладно розглянемо в цьому матеріалі.
Хто може відкрити свій інтернет-магазин
Онлайн-підприємництво – це один з видів бізнесу, а значить і займатися ним можуть ті ж особи, яким доступно підприємництво в Польщі. У цій простій фразі криється принциповий момент: іноземці можуть займатися бізнесом у Польщі, проте не кожна форма організації свого підприємства доступна будь-якому громадянинові країни, що не входить в ЄС.
Бізнесменам-початківцям в першу чергу приходить на розум організація ФОП. Це логічна, і цілком підходить для онлайн-форма продажу, але, на жаль, скористатися нею можуть далеко не всі іноземці. Ознайомтеся з інформацією по посиланню, наведеної вище, і, якщо дана форма недоступна, виберіть іншу.
Найбільш часто застосовують стандартний варіант ТОВ (Spółka z o.o.), рідше використовується Spółka cywilna, з недавнього часу з’явилася ще й Prosta Spółka Akcyjna, а на початкових етапах, коли прибуток ще зовсім невелика, можна почати діяти без реєстрації.
Будемо розглядати ситуацію, в якій початківець бізнесмен бажає відкрити свій онлайн-магазин. Але перейти в інтернет або, що частіше трапляється на практиці, відкрити інтернет-майданчик вже наявного офлайн-бізнесу, можуть і діючі підприємці. У таких випадках треба пропустити реєстраційні кроки.
У чому переваги онлайн-торгівлі в Польщі
Акцент в даному матеріалі буде зроблений на юридичну сторону організації та діяльності інтернет-магазину, але не варто забувати, що для повноцінного функціонування доведеться займатися плануванням та маркетингом, управлінням персоналу, знати хоча б ази створення і просування сайтів, оподаткування.
Проте все перераховане, навіть якщо знання в цих областях поки дуже поверхневі, не являє собою складних, нерозв’язних питань. Досить глибше зануритися в тему, і переваги інтернет-торгівлі стануть очевидні.
Перерахуємо основні плюси діяльності онлайн-магазину в Польщі, разом з тим не будемо ідеалізувати ситуацію, а чесно зазначимо й складності.
Переваги інтернет-магазину | Труднощі, про які не варто забувати |
---|---|
Відсутність витрат на оренду і ремонт приміщення, меблювання | Витрати на оргтехніку не тільки збережуться, але можуть і підвищитися, наприклад, за рахунок придбання онлайн-кас. Платити доведеться і за обслуговування сайту |
Існує можливість не купувати товари про запас, а купувати їх під конкретне замовлення | Транспортні витрати можуть зрости за необхідності доставляти не великі партії, а під кожне замовлення окремо |
Більш широкий доступ клієнтів до товарів, т. к. звичайний магазин, як правило, відвідують мешканці прилеглих районів | Потрібно враховувати і збільшення витрат на кур’єрську доставку товарів клієнтам, а це побічно означає і потенційний ріст транспортного шлюбу, неліквіду |
Цілодобова можливість потенційних покупців вибирати товари на сайті | Вибір відбувається за фотографіями і описом, а все, що можна «помацати руками» збільшує число повернень / відмов |
Можливість організації онлайн-оплати | Така можливість доступна і для звичайних магазинів, а ось готівкові розрахунки в РП можуть бути обов’язковими (якщо таке бажання клієнта) – в результаті кур’єри повинні володіти якимись готівкою сумами, щоб при необхідності видавати здачу |
Можливість використання готових платформ інтернет-магазинів, що зводить до мінімуму необхідність знання програмування | Такі платформи можуть бути платними, до того ж без витрат на розкрутку сайту, рекламу навряд чи вдасться обійтися |
Оперативна адаптація до кон’юнктури ринку – через відсутність великих запасів немає необхідності розпродавати залишки, щоб перейти на товар нового типу | Переорієнтація на нові товари все одно зажадає часу на формування нової аудиторії – якщо, приміром, ви вчора продавали на сайті молоко, а сьогодні вже органічні добрива, то якийсь час постійні клієнти будуть заходити на сайт за молоком, і… не купувати нічого, а ви, відповідно, втрачати доходи |
«Монетизація хобі» — йдеться про те, що в умовах інтернет-магазину можна продавати продукцію, яку раніше виготовляли для себе, для задоволення, наприклад, картини, вироби, в’язання | В якості додаткового доходу це явище дійсно цікаво, однак від витрат на розкрутку сайту і рекламу воно не позбавить (принаймні на перших етапах), інакше про ваші товари ніхто не буде знати |
Інтернет-магазин може бути дуже вигідним підприємством. Говорячи про можливі складнощі, ми не збираємося відмовляти когось від заняття бізнесом. Але, на відміну від не завжди чесних продавців-яких супутніх товарів або послуг, хочемо, щоб у читачів складалася повна картина, з усіма плюсами і мінусами.
Що потрібно підготувати Як почати діяльність інтернет-магазину
Отже, будемо вважати, що рішення прийнято і попереду робота по організації свого інтернет-магазину. Звичайно в кожному випадку можуть бути свої нюанси, специфічні особливості і т. п., однак загальні для всіх 7 кроків до успіху виглядають так:
Крок 1. Вирішите, який продукт ви хочете продавати
Асортимент – дуже важливий. Асортимент – це те, що магазин буде торгувати, на чому заробляти. Не так часто зустрічаються ситуації, коли хтось вирішує відкрити магазин заради магазину, а вже потім думає, чим би таким його наповнити. Більш поширені випадки, коли у підприємця спочатку є можливість вигідно купувати певну номенклатуру товарів, і саме під неї створюється проект.
Однак і в такому варіанті не варто сліпо кидатися в торгівлю. Продумайте:
- Весь асортимент варто викладатися відразу, чи є сенс почати з обмеженого числа позицій.
- Весь товар ви зможете супроводжувати продають описом, фото та / або відеоматеріалами.
- Постарайтеся виділити топову продукцію – якийсь список позицій, які будуть продаватися краще за інших.
- Розрахуйте або хоча б припустіть ступінь кореляції продукції, тобто те, що купують разом з іншими товарами. Наприклад, якщо ви продаєте пилосос, то логічно, що ті ж покупці захочуть придбати фільтри до нього, мішки для сміття і т. п.
- Уточніть, чи немає обмежень з продажу товару. Наприклад, вікові, вимагають особливих відміток або інформації на сайті.
- Ретельно продумайте, як будете презентувати схожу продукцію, яка відрізняється характеристиками (кольором, розміром і т. д.), щоб мимоволі не ввести покупця в оману, і тим самим не спровокувати відмову.
Не забувайте, що деяка продукція може вимагати додаткового ліцензування, отримання дозволів, супровідної документації спеціального формату. Уточніть, чи нема серед вашого потенційного асортименту таких товарів, і якщо є, вивчіть, що необхідно для законної торгівлі.
Варто подивитися і наш перелік вдалих і невдалих бізнес-ідей у Польщі, а також що стало вигідним і провальним у період пандемії. Але врахуйте – це не поради і не рекомендації. Дані в статтях засновані виключно на статистиці, а значить аналізуються відомості в минулому часі, а успішні проекти, крім іншого, говорять про те, що ця сфера вже досить щільно зайнята.
Крок 2. Створення бізнес-плану
Напевно, немає ні одного опису для створення бізнесу, де б не згадувався горезвісний бізнес-план. Багато «бізнес-гуру» в інтернеті навіть діляться важливими секретами, як привести свій бізнес до прекрасних результатів. Багато в чому це вірно – без планування, в умовах хаотичних дій, дуже складно домогтися успіху. Що стосується секретів, то і ми хочемо поділитися з читачами головним з них:
Ніколи не вірте «секретам» чужого успіху, опублікованими публічно (в інтернеті, друкованих виданнях, ЗМІ).
- По-перше, жоден успішний бізнесмен ніколи не поділиться ідеєю, якщо може заробити на ній сам. Останнє, що йому потрібно, наплодити конкурентів.
- По-друге, навіть якщо в цьому «секреті» щось і є, то крім вас цю інформацію вже прочитало і ще прочитають тисячі і тисячі людей. Якщо хоча б частина з них перейметься ідеєю, в даній галузі буде, м’яко кажучи, не проштовхнутися.
Але план потрібен. Якщо для вас складання таких планів – це щось нове, то й тоді не варто лякатися. Складіть, як вмієте. Опишіть основні дії. Просто будьте готові до того, що по ходу справи доведеться коригувати написане: доповнювати, уточнювати, змінювати. Але у вас в будь-якому випадку буде від чого відштовхнутися, а також додаткова допомога, щоб не забути про щось істотне.
Крок 3. Вибір форми ведення бізнесу
Це дуже важливо. Від того, яку форму оберете, буде залежати і документообіг, і розміри можливих відрахувань, і багато іншого. Вище вже давалися посилання на різні форми організації підприємств — обов’язково ознайомтеся з цими матеріалами.
Якщо ви підприємець-початківець, і це ваш перший магазин, ми рекомендуємо діяти за наступною схемою:
- Порахуйте, чи підійде для вас діяльність без реєстрації. Якщо так, скористайтеся нею на початковому етапі.
- Подивіться, чи підходите ви під умови індивідуального підприємництва. Якщо варіант відповідає, можна зупинитися на ньому.
- Якщо попередній пункт неможливий, рекомендуємо реєструвати ТОВ.
Інші форми для початківців бізнесменів підходять менше, але якщо обставини цього вимагають, можна розглянути і їх.
Обов’язково дізнайтеся все про системи польського оподаткування – одну з них треба буде вибрати під час реєстрації.
Крок 4. Реєстрація компанії
Визначившись з формою діяльності, залишиться зареєструвати підприємство. У кожному із зазначених матеріалів позначені і способи такої реєстрації. Вони можуть мати принципові відмінності, в тому числі за реєстрами (державним органам), в які вносяться дані.
Нагадаємо лише, що зараз перевага віддається онлайн-методам, а зареєструвати фірму в Польщі можна і дистанційно, в тому числі з-за кордону.
Крок 5. Відкриття банківського рахунку
Це обов’язковий крок. Більшість платежів в інтернет-магазинах – безготівкові. Однак умови відкриття і ведення банківського рахунку в Польщі дуже відрізняються залежно від вибраного фінансової установи.
Більше того, під час кризи, викликаного пандемією, держава посилено накачуває банки грошима, і в цих умовах деякі з них стали мало зацікавлені в грошах вкладників. В результаті – умови ведення рахунків погіршилися.
Ознайомтеся з основними відомостями про польську банківську систему, але перед остаточним вибором обов’язково уточніть які параметри у банку на конкретний момент, оскільки вони дуже часто змінюються.
Крок 6. Внесення статутного капіталу на банківський рахунок
Якщо ви вже ознайомилися з правилами реєстрації підприємств, то знаєте, що внесення статутного капіталу (при його наявності) – це обов’язковий крок. Напевно, цей етап можна було розглядати і на Кроці №4, однак відкриття банківського рахунку – окремий процес, і після його проведення доведеться повернутися до організаційних дій.
Способи перерахування коштів так само залежать від конкретного банку, але в більшості випадків банальний метод «принести готівку і покласти на рахунок» по -, як і раніше, працює без збоїв.
Крок 7. Створення та розкрутка сайту
Ми вказуємо на цей етап, як на завершальний, однак він цілком міг йти паралельно з усіма попередніми.
Вибір варто робити, ґрунтуючись на рівні своїх знань про предмет. Це можуть бути:
- Власні сайти, спочатку створені і обслуговуються на незалежних хостингах.
- Майданчики, що надають послуги готових інтернет-магазинів.
Від цього буде залежати і складність створення / обслуговування, і вартість цих параметрів. Зробити сайт самому або замовити його у професійних програмістів вимагає великих трудовитрат на початковому етапі, але менших в процесі роботи. Використання готових шаблонів, навпаки, знизить витрати початкового етапу, але потребує великих вкладень в період експлуатації.
Ми навмисне не даємо прикладів різних майданчиків, движків і ПО. У Польщі можна знайти велику кількість різних послуг подібного роду, і виділяти когось нам би не хотілося. Скористайтеся звичайним пошуком, і отримаєте доступ до великого обсягу інформації.
Але створити сайт і наповнити його товарами – цього мало. Щоб торгівля здійснювалася, треба розповісти потенційним покупцям про своєму інтернет-магазині. Відповідно, приготуйтеся до витрат на SEO-оптимізацію та рекламу.
Скільки грошей потрібно на відкриття інтернет-магазину в Польщі
Всім би, напевно, хотілося, щоб за них хтось все прорахував і видав готовий результат. На жаль, це неможливо. Розрахувати свої витрати на відкриття онлайн-торгівлі ви можете тільки самі.
Однак трохи допомогти все ж можна – далі буде вказано на основні статті передбачуваних витрат, а ви, підставивши до них свої реальні дані та додаткові параметри (якщо вони є), зможете отримати необхідну суму.
- Витрати на реєстрацію підприємства (наприклад, для ТОВ це 2000 – 3000 злотих, не рахуючи статутного фонду).
- Статутний капітал (мінімальна величина для ТОВ – 5000 злотих).
- Купівля обладнання: каси, комп’ютери і пр.
- Витрати на створення сайту, включаючи наповнення його контентом (фото товарів, описом, цінами, акціями тощо).
- Перша закупівля товару (якщо буде прийнято рішення використовувати такий метод торгівлі).
- Аванси за податками або оплата фіксованих величин, наприклад, податкової карти.
- Перші зарплати співробітників (якщо вони передбачаються).
- Транспортні витрати для доставки.
- Реклама.
- Інші витрати.
Перерахуйте всі кілька разів у різних варіантах, виберіть оптимальний і… збільште його на 20%. Форс-мажорні обставини ніхто не відміняв, і не можна допустити, щоб несподівані події зупинили процес на етапі витрат, доходів коли ще немає. Більш того, чим менше у вас досвіду, тим більше варто закладати в цей «форс-мажорний фонд».
Особливості онлайн-бізнесу в Польщі
Якщо ви плануєте перебувати в Польщі, працювати в Польщі, а торгувати на польському ринку, то особливих відмінностей від інших країн немає. Вірніше, всі вони будуть полягати в особливостях організації та ведення бізнесу, про яких говорилося вище.
Деяка специфіка в плані оподаткування існує у випадках, коли торгівля приймає міжнародний формат, тобто коли бізнес виходить за межі Польщі.
В ув’язненні ще кілька запитань і відповідей, пов’язаних з розглянутою темою.
Часті питання
Чи обов’язково відкривати свій інтернет-магазин, чи можна працювати через соцмережі або сайти оголошень? Можна вибрати будь-який із зазначених способів або все відразу. Деякі проекти торгують і без власного сайту. Однак більше довіри все ж викликають великі магазини, що мають власні інтернет-майданчики. Але почати працювати можна з допомогою всіх доступних інструментів.
Які варіанти доставки з Польщі можна використовувати? Це залежить від рівня розвитку магазину, масштабів і географії продажів. Для відправки на великі відстані невеликих за розміром товарів можна використовувати пошту. У Польщі багато логістичних компаній, кур’єрських служб, з якими можна укласти договір. Якщо бізнес розвинувся до великих розмірів, є сенс подумати про власному транспортному відділі.
Чи треба самому описувати товари в інтернет-магазині або можна взяти вже готові? Можна робити все, що не заборонено. Коли використання чужих текстів не порушує закон, деякі з магазинів дозволяють собі їх застосування. Однак і для покупців, і для пошукових систем оригінальність, унікальність текстів має серйозне значення. Використовують готові тексти сприймаються менш серйозно, ніж застосовують авторські.
Висновок
Інтернет – важлива і невід’ємна частина сучасного життя. Але якщо ви плануєте «зайти в мережу» тільки тому, що це модно і сучасно, подумайте ще раз. Однак якщо є точне усвідомлення, що глобальна павутина може стати відмінним інструментом для бізнесу, якщо існує розуміння того, як працюють такі проекти, інтернет може стати справді золотою жилою.
Інтернет-магазин у Польщі – це такий же бізнес-проект, як і багато інші. Але, як і в інших випадках, тут є свої важливі особливості. Обов’язково розберіться з деталями до початку роботи, і успішна торгівля може порадувати високими і постійними доходами.