Інтерес до турецької держави з боку мігрантів завжди був підвищеним всупереч економічним кризам і нестабільності ситуації в даному регіоні. Побувавши один раз на місцевому курорті, навіть початківці бізнесмени починають задаватися думкою, як би розпочати власну справу у більш сприятливих економічних умовах.
Чим приваблює бізнес в Турецькій республіці
Основна перевага ведення справ на даній території полягає в її розташуванні. Як відомо, країна займає трансконтинентальну позицію, відокремлюючи собою Європу від Азії. Це означає, що велика частина торговельних шляхів проходити саме тут, залучаючи даним фактом величезна кількість інвесторів.
Не можна не відзначити й ту обставину, що нині республіка проходить етап погоджень в Європарламенті на предмет інтеграції в ЄС, що стало можливим завдяки спеціальній угоді щодо врегулювання питань з мігрантами. Якщо обидві сторони виконають свої зобов’язання, і Туреччина все-таки стане частиною Євросоюзу, інвестиційні потоки потечуть в країну з новою силою.
Що стосується вигоди для підприємців, тут можна відзначити наступні аспекти:
- близькість до більшої частини пострадянських республік;
- історично сформовані економічні зв’язки з більшою частиною країн СНД;
- сприятливі умови для ведення бізнесу;
- стабільна економіка та передбачувана інфляція.
- рівні умови ведення справ, якщо порівнювати з місцевими громадянами;
- постійна розробка державних програм підтримки приватного бізнесу.
І головне – зацікавленість уряду в припливі іноземних інвестицій.
Організаційно-правові форми компаній
Згідно з Комерційним кодексом країни, бізнесмени, які прибули з інших країн, в тому числі й з України, бізнес у Туреччині у 2024 році можуть відкрити в одному з п’яти варіантів форм власності:
- ТОВ – число власників в цьому випадку може коливатися від 2 до 50, при цьому вони можуть виступати в ролі як фізичних осіб, так і юридичних. Відповідальність акціонерів обмежується сумою внеску в статутний капітал компанії (загальна сума повинна скласти не менше 10 тисяч турецьких лір або 3,4 тисячі американських доларів).
- Акціонерне товариство – можливо при наявності мінімум 5 власників (юридичних або фізичних). Управління здійснює рада директорів або спостережна рада. Статутний капітал – 50 тисяч лір (близько 17 тисяч доларів США).
- Командитна компанія – організовується для управління підприємством під торгівельною маркою. Наявність мінімального капіталу не є обов’язковим.
- Колективна компанія – акціонери такого підприємства повинні виступати в ролі фізичних осіб, а їх відповідальність не обмежується.
- Кооперативне товариство – об’єднання акціонерів, які беруть участь у життєдіяльності підприємства на рівних правах.
Крім цього, інвестори можуть вільно відкривати філії і представництва своїх компаній в Турецькій Республіці, а також реєструватися як приватні підприємці.
Що потрібно, щоб почати свою справу в Туреччині
Щоб відкрити фірму в Туреччині, необхідно для початку визначитися, в якому форматі постане ваш бізнес на турецькому ринку. Слід врахувати, що якщо ви вирішите замахнутися на закордонну філію, це буде вигідно у питанні зниження податку, а сама процедура реєстрації значно ускладниться. Даний вид правової форми скоріше підійде холдингам і корпораціям, які можуть дозволити собі проходити клопітку процедуру легалізації, наповнене безліччю формальностей.
Що стосується представництва, то тут важливо знати, що перші три роки всі витрати доведеться покривати переказами з-за кордону, оскільки проводити фінансові операції такої компанії в рамках турецькій території не дозволено. Іншими словами, всі платежі повинні надходити з тієї країни, де знаходиться головний офіс компанії, і тільки в іноземній валюті. Тільки проіснувавши позначені три роки в такому режимі, ви зможете перевести ваше дочірнє представництво в окрему компанію.
Виходячи з цього, цілком розумним буде почати з невеликої фірми, яку можна втілити в одну з п’яти передбачених Кодексом форм власності.
Реєстрація підприємства
Ще раз підкреслимо, що реєстрація компанії в Туреччині для нерезидентів і резидентів проходити на однакових умовах. Згідно з останніми статистичними даними, розглянуте нами держава займає 69 місце з 190 світових держав щодо доступності й простоті відкриття та ведення власного бізнесу.
Якщо правильно підготувати документи і дотримати всі формальності, то весь процес позику не більше одного тижня. Алгоритм дій виглядає так:
- Реєстрація установчого договору підприємства та його статуту в системі MERSIS. Здійснити дану процедуру можна онлайн. Оплата за реєстрацію не стягується.
- Підготовка документів фірми та засвідчення їх у нотаріуса.
- Отримання персонального ідентифікаційного коду платника податків. Це дозволить надалі відкрити банківський рахунок і внести туди статутний капітал.
- Перерахування 0,04% від величини статутного капіталу на рахунок антимонопольного управління Центробанку Туреччини.
- Відкриття депозитного рахунку і внесення на нього 25% від статутного капіталу фірми. Залишок дозволяється покласти на рахунок протягом найближчих двох років.
- Проходження процедури реєстрації в Торговому реєстрі. Після цього відомості про нове підприємство надсилаються в податкову інстанцію і соціальні служби, а у місцевій газеті публікується оголошення.
- Ще одна формальність – реєстрація в нотаріальній конторі юридичних книг підприємства.
Завершує процес відвідування офісу співробітником податкової служби, який повинен скласти протокол перевірки.
Документи
Основна відмінність від процедури, яку проходять резиденти країни, це необхідність всі папери перекладати на турецьку мову. При цьому важливо знайти перекладача з правом підпису, а не просто людину, яка володіє мовою.
Отже, для проходження реєстрації вам знадобляться:
- Рішення про склад засновників.
- Статут підприємства.
- Маніфест.
- Унікальна назва компанії державною мовою.
- Копія посвідки на проживання чи дозволу на роботу.
- Фото.
При цьому важливо пам’ятати, що в момент проходження реєстрації бізнесу знадобиться присутність всіх його співзасновників. При собі необхідно мати дійсні закордонні паспорти.
Щоб весь процес увінчався успіхом, знадобиться заздалегідь підшукати приміщення для свого підприємства і надати договір оренди або купівлі нерухомості.
Зверніть увагу, що в Туреччині дуже поширене ведення бізнесу в так званих home office. Але перш ніж орендувати таке приміщення, уточніть, чи немає заборони на облаштування вашого виду діяльності в таких умовах. Наприклад, такий офіс не підійде для кафе або спортивного клубу.
У скільки обійдеться реєстрація
Пройти етап легалізації свого бізнесу на турецькій землі можна самостійно або звернувшись за допомогою до професіоналів.
Перший спосіб дозволить заощадити гроші, але не години. Адже основна складність процесу полягає у відсутності знань місцевих законів і турецької мови. При самостійному підході до питання слід підготуватися до таких витрат:
- послуги перекладача – 200-300 доларів;
- оренда офісу – 700-800 доларів;
- необхідні внески – трохи понад 1 тисяча доларів;
- нотаріальне засвідчення документів – 50 доларів за 1 аркуш.
Якщо ж все-таки вирішите звернутися до посередників, тоді доведеться підготувати близько 5 тисяч доларів. Ця сума включатиме:
- саму реєстрацію та оплату держмита;
- послуги нотаріуса;
- постановку на облік в податковій службі;
- внесення даних в бізнес-реєстру;
- переклад;
- відкриття рахунку в банку.
Крім того, за додаткову плату консалтингова компанія запропонує постійного представника в Туреччині, який за щомісячний оклад буде не тільки вести ваші справи, але і подавати звітність в уповноважені органи. Вартість такого обслуговування може обійтися в 400 доларів в місяць.
Відкриваємо бізнес-візу
Здебільшого для іммігрантів, якщо говорити про колишніх братніх республіках, добре відомо, що перебування на турецькій території з метою відпочинку або туризму не більше 60 діб не вимагає від них отримання візового дозволу. Питання ж з відкриттям підприємства виглядає дещо інакше. Щоб отримати таку можливість, бізнесменам доведеться оформити бізнес-візу, яка в майбутньому відкриє дорогу до ВНП.
Зверніть увагу, що безвізовий в’їзд до недавніх пір був передбачений тільки для короткострокових туристичних візитів. Сьогодні такою перевагою можуть скористатися і бізнесмени, які виїжджають до Туреччини по справах компанії, що передбачено Програмою економічного розвитку країни, це правило буде діяти аж до 2024 року. Але воно поширюється тільки на ті країни, з якими Туреччина підтримує безвізові відносини.
Запуск бізнес-проекту на турецькій землі зажадає наявності ВНП, отримати який можна тільки на підставі раніше виданої візи бізнес-категорії. Це зобов’язує українців заздалегідь підготувати передбачений міграційним законодавством пакет паперів.
Документи на візу
Подавати прохання на візу необхідно в консульство Туреччини в країні свого перебування. З документів знадобляться:
- Візова анкета.
- Закордонний паспорт та копію його сторінок з особистими даними.
- Цивільний паспорт і його копія.
- Фото.
- Запрошення від турецької компанії.
- Страховка.
- Підтвердження фінансових можливостей.
- Квитанція про сплату мита.
Документи слід подавати заздалегідь, оскільки представники держави можуть запросити додаткові папери, а це може істотно продовжити термін розгляду анкети.
Особливості ведення бізнесу на турецькій території
Перш ніж зважитися на переїзд в дану державу на підставі бізнес-проекту, слід уважно вивчити особливості менталітету, способу життя і культури ведення справ, характерною для цієї країни.
Крім того, не можна забувати, що економічне життя і законодавство цієї держави зараз активно приводяться у відповідність з європейськими законами, що обумовлено процесом інтеграції в ЄС. З цієї причини зміни в нормативні документи вносяться практично щодня, і це зобов’язує підприємців пильно стежити за нововведеннями.
Економічні зони
Одним з інструментів стимулювання припливу інвестицій у Туреччині є створення спеціальних економічних зон, які існують сьогодні в кількох містах країни.
По своїй суті вони становлять собою територіально-промислові комплекси, які об’єднують підприємства середнього і малого бізнесу, що працюють в рамках певного регіону. Розвиток і зростання бізнесу в таких зонах відбувається шляхом надання спеціальних пільг в оподаткуванні, кредитуванні, встановлення розцінок на енергоресурси.
Усі їх можна розділити на три великі групи:
- Зони технологічного розвитку – тут виявляється підтримка науково-дослідної діяльності. Так, наприклад, до 2023 року від сплати прибуткового податку звільнені компанії, які займаються розробкою програмного забезпечення (Стамбул, Бурса).
- Організовані індустріальні зони характеризуються скасуванням ПДВ при купівлі земельної ділянки, а власники звільняються від податку на нерухомість терміном на 5 років. Наприклад, Іпек Йолу (Шовковий Шлях) у місті Сакар’я.
- Вільні зони – території поза митного контролю. Як правило, вони розташовуються поблизу від європейських та східних ринків, а також в портових зонах. Основна перевага – повне звільнення від ПДВ, портових та митних зборів. Приклад – аеропорт Ататюрк.
Ведення бізнесу в Стамбулі
Це місто можна по праву назвати одним з найбільших в світі центрів зосередження капіталу і бізнесу. Близько 50% всіх операцій і у рік, які укладаються в Туреччині, припадають на Стамбул.
Фахівці виділяють три основних джерела прибутку в даному мегаполісі:
- туризм;
- промисловість;
- міжнародна торгівля.
Саме з цієї причини, навіть всупереч величезній конкуренції, всім охочим влаштуватися в бізнес-середовищі Стамбула рекомендується звернути увагу саме на ці три сфери економіки.
Крім того, Стамбул – відмінне місце для налагодження контактів та розширення зв’язків, що зумовлено величезною кількістю самітів, конференцій та форумів, які проводяться тут.
Вигідні напрямки для підприємництва
Успіх в організації власної справи в Турецькій республіці забезпечить правильний вибір напрямку діяльності. На сьогодні українці активно інвестують у дві галузі: туризм і нерухомість.
Але найбільший прибуток все ж приносити міжнародна торгівля. Тім, хто має намір знайте своє місце саме в цій ніші, буде корисно знати, як розподілилися пріоритети щодо продукції на експорт:
- Транспортні засоби.
- Промислові товари.
- Продукти харчування.
Що стосується економічних сфер, то тут рейтинг виглядає наступним чином:
- Важка і легка промисловість.
- Логістика, транспорт, послуги зв’язку.
- Оренда, продаж нерухомості.
- Торгівля (гурт і роздріб).
- Сільське господарство.
Незайвим буде знати, що страховий ринок Туреччини має свої особливості, зумовлені релігійними догматами. Крім традиційного страхування, в країні діє так званий takaful – альтернативна форма страхування, що відповідає канонами шаріату. Це необхідно враховувати тим, хто вирішив досягти успіху саме в цьому напрямі бізнесу.
У перекладі з арабської «takaful» означає «надання взаємних гарантій». В основу даної системи покладено механізм розподілу збитків і прибутків між застрахованими й оператором. Розрізняють два види такого страхування: загальний і сімейний.
Прикладом першого може служити страхування транспортного засобу. Після оплати поліса застрахований стає так званим акціонером компанії й отримує свої дивіденди за підсумками року. Якщо ж за минулий період страховий випадок так і не настає, частка застрахованої в капіталі компанії збільшується на суму нового внеску, який він вносить при продовженні страхового поліса.
Стартовий капітал
Особливу важливість має питання, скільки необхідно коштів у вигляді мінімального капіталу для того, щоб влаштуватися в Туреччині на правах підприємця. Перше, що потрібно взяти до уваги, – форма власності, яка буде обібрана для вашої компанії, і напрямок діяльності.
Сьогодні в Туреччині на піку популярності знаходиться малий бізнес. Найчастіше це міні-кафе, донер-кафе або мобільні буфети.
При цьому зростання популярності цього сегмента настільки стрімкий, що дозволяє підприємцям в короткий термін перетворитися з невеликого кафе у велику мережу громадського харчування з представництвами по всій країні. Але для того щоб відкрити такий бізнес, необхідно мати в якості стартового капіталу не менше 50 тисяч доларів.
Чималим успіхом користується і бізнес з продажу горіхів і солодощів. При цьому тут більш вигідно вдатися до франчайзингу. Відкриття такого магазинчика не вимагає великих витрат – в середньому 18-30 тисяч доларів (вже разом з отриманням представництва).
А щоб відкрити клуб здоров’я, наприклад, для занять йогою або пілатесом, знадобиться закінчити курси та отримати сертифікат майстра, який коштує близько 1300 доларів. Зате собівартість такого центру не перевищує 23-25 тисяч доларів.
У середньому названі витрати – на 20% менше коштів, що можуть знадобитися в Україні. При цьому інвесторам слід усвідомлювати, що сума відрахувань по всіх державних платежів у процесі роботи буде значно вище, ніж на батьківщині. Зате компенсуватися дана обставина буде дешевшою робочою силою, невисокою вартістю оренди, прийнятними цінами на рекламні послуги та прозорим правовим полем.
Поради новачкам
Тим, хто тільки починає свій шлях в турецькій економічному середовищі, можна дати дві головних поради:
- Нікому в цій країні не вірити на слово і всі домовленості оформляти документально.
- Не намагатися обійти закон.
Що стосується першого, то тут слід пам’ятати, що турки – народ не дуже обов’язковий, який не схильний спантеличувати себе питанням виплати податків та інших зобов’язань. З цієї причини, якщо ви здаєте щось в оренду місцевим жителям, будьте готові, що платежі ви будете отримувати не 12 разів на рік, а 3-4 рази, але відразу за кілька місяців.
Не менш важливо правильно визначити, який бізнес відкрити в Туреччині. Для цього потрібно провести маркетингові дослідження, уважно вивчити ринок і скласти бізнес-план.
Незайвим буде заручитися підтримкою фахівців, оскільки, як показує практика, основні помилки новачків мають юридичний характер, і тільки потім вони вже стосуються економічних і маркетингових тонкощів.
Чи варто купувати готовий бізнес
Покупка вже дієвого підприємства – хороша альтернатива створення компанії з нуля. Готовий бізнес в Туреччині купити зручно з наступних причин:
- процедура перереєстрації буде значно простіше, ніж при первинній постановці на облік;
- механізм роботи вже налагоджено, і підприємство може деякий час функціонувати самостійно, поки ви будете залагоджувати всі юридичні питання;
- є можливість простежити успіх компанії на місцевому ринку, почитати відгуки про нього в інтернеті.
Головний недолік такого придбання – це неможливість з’ясувати всі фінансові питання на предмет прибутковості або збитковості. Звичайно, попередній власник зобов’язаний надати вам всю бухгалтерську і податкову звітність, але скласти повну картину виходить не завжди навіть у себе на батьківщині, не кажучи вже про іншу державу, за законами якого багато знайомляться вже в процесі роботи.
Якщо ви все-таки вирішили, що купівля стане більш вигідним вкладенням коштів, тоді віддайте перевагу готельного або ресторанного комплексу.
Обійтися таке придбання може в кілька мільйонів євро, а термін, коли можна буде повернути вкладення, буде залежати саме від успіхів попереднього власника і ваших особистих зусиль. Тим більше, що продаж готелів у Туреччині – сам по собі добре налагоджений бізнес, а тому здійснити таку операцію не складі ніяких труднощів.
Податки
В 2024 році ставки провідних податків в Туреччині складають:
- податок на прибуток – 20%;
- на дивіденди – 15%;
- ПДВ – 1%, 8 або 18% (виходячи з видів діяльності);
- прибутковий податок має прогресивний показник, який визначається величиною прибутку – від 15 до 35%;
- податок на нерухомість – від 0,1 до 0,6% виходячи з оцінювальної вартості.
Крім того, Туреччина підписала двосторонні угоди з багатьма світовими державами про уникнення подвійного оподаткування, а в багатьох регіонах країни діють спеціальні пільги, які суттєво зменшують податкову ставку або скасовують певні види мита.
Що дає реєстрація компанії в Туреччині
Як йшлося раніше, Турецька Республіка вже давно перестала бути просто «бананової» країною і сьогодні має попит у підприємців, які шукають більш сприятливі умови для ведення справ.
Перше, що робить її привабливою, це можливість отримати статус резидента в короткі терміни, але при дотриманні всіх міграційних умів. Адже не секрет, що спрощення легалізації – це один з найдієвіших способів залучити інвесторів з інших держав. Іншими словами, відкриття підприємства – цілком законна підстава для міграції.
Другий позитивний критерій, який виводить цю країну в лідери по припливу іноземних капіталовкладень, поліпшення інвестиційного клімату. З цією метою в рамках розроблених заходів Туреччина візьме участь у глобальному русі податкової прозорості. Але на цьому список привілеїв для іноземних бізнесменів не закінчується.
Отже, що ще дає реєстрація бізнесу на турецькій території:
- Митні пільги: під них підпадають машини та обладнання, які ввозяться в країну для розвитку таких галузей, як будівництво й оснащення госпіталів, освіта, будівництво судів, імпорт літаків, транспортування природного газу та інші. Сюди ж можна віднести імпорт сировини та напівфабрикатів, а також запасних частин для обладнання, хоча від митних зборів вони звільняються тільки в обмеженому обсязі і на суворо обмежений період.
- Пільгове кредитування: умови надання кредитів, однак, знаходяться в прямій залежності від регіону розташування компанії та економічного сектора.
- Пільги для експортерів: отримати знижку є шанс у тих, хто зможе протягом перших п’яти років роботи показати певний рівень виторгу від експорту виробленої продукції.
- Компенсація ПДВ.
- Інші пільги: компенсація 25% споживаного струму, 50% внесків до фонду соціального забезпечення, 100% виплат у Пенсійний фонд і т. д.
Дані заходь в істотній мірі впливають і на вибір напрямку діяльності, та на суму вкладень у бізнес в цілому.
Якими видами діяльності може займатися компанія в Туреччині
Основним критерієм при оцінці заявах компаній є їх здатність витримати конкуренцію на турецькому ринку, їх технологічність, експортний потенціал, можливості використання місцевих ресурсів.
Що стосується напрямків діяльності, то тут все залежить від того, наскільки масштабно планує розвернутися іноземний інвестор. Велика частина бізнесменів віддає перевагу вже добре перевіреним і найбільш розвинених сфер: туризм, готельний, ресторанний і розважальний бізнес.
Але не варто забувати, що існує якийсь рейтинг економічних секторів, на які, власне, і поширюється велика частина пільг. Перерахуємо ці галузі в порядку убування:
- будівництво та розвиток інфраструктури районів туристичної спрямованості;
- суднобудування і судноремонт;
- рибні ферми;
- освіта;
- охорона здоров’я;
- охорона навколишнього середовища;
- науково-дослідна діяльність;
- електроніка;
- автомобілебудування;
- хімічна промисловість.
Щороку цей список пріоритетів переглядається.
Банки в Турецькій Республіці
Робота фінансової системи будь-якої держави підтримується його банками. В Турецькій Республіці всі вони, згідно з законодавством, є членами Асоціації банків Туреччини, що забезпечує виконання ними основних вимог і правил.
Іноземному підприємцю зіткнутися з банківською системою цієї країни доведеться вже на початковому етапі, як тільки виникне необхідність відкриття рахунку та зарахування на нього статутного капіталу.
Сьогодні у державі функціонує 44 банку. Найбільшими з них вважаються:
- Банк Туреччини (Turk Bankası);
- Akbank;
- Türkiye Iş Bankası;
- FinansBank;
- Yapikredi Bankası;
- Ziraat Bankası;
- Türkiye Garanti Bankası;
- DenizBank;
- Vakıf Bank;
- HSBC Bank;
- ING Bank;
- Halk Bank.
Для зручності туристів та інвесторів на основних курортах країни багато банківські установи переведені на цілодобовий режим роботи.
На закінчення буде зайвим ще раз підкреслити, що процес створення бізнесу в Туреччині повинен починатися з уважного вивчення законодавства та особливостей економіки в даній державі. Це дозволить уникнути не тільки непорозумінь з місцевою владою, але і зайвої витрати грошей.