Кожен успішний підприємець у Німеччині рано чи пізно стикається з необхідністю створення бізнес-плану для своєї справи. Це може статися як на етапі заснування фірми, так і пізніше, у фазі пошуку інвестицій для розширення. А для мігрантів, які вирішили відкрити свою справу в Німеччині у 2024 році, бізнес-план необхідний ще до отримання візи.
Навіщо потрібен бізнес-план у Німеччині
Формально для того, щоб відкрити свою справу, необхідності в створенні бізнес-плану немає. Я двічі реєструвався, як приватний підприємець, з метою отримання додаткового доходу від своєї інтернет-активності. Оскільки мова йшла скоріше про хобі, ніж про підприємництво, ніякого сенсу писати бізнес-план не було. Тим більше, що в Німеччині для написання розумного плану розвитку підприємства доведеться заплатити як мінімум фінансового консультанта.
Можна назвати такі основні причини для написання бізнес-плану в Німеччині:
- Мігрантам-бізнесменам він необхідний, щоб отримати дозвіл від чиновників на відкриття справи. Без цього документа немає сенсу навіть намагатися звертатися до німецьких властей з приводу бізнес-імміграції.
- При реєстрації справи в Німеччині існує можливість звернутися за підтримкою до держави та отримати грошову допомогу на оплату послуг консультантів. Особливо це важливо тим, хто відкриває фірму, будучи безробітним. Без реалістичного опису ідей, прохання про допомогу в німецькі державні структури залишаться без уваги.
- Якщо мова заходить про пошук інвесторів або інших форм фінансування, то тут абсолютно необхідно підійти до написання бізнес-плану ґрунтовно і з усією серйозністю.
- Якщо в підприємстві справи йдуть не дуже добре, бізнес-план може допомогти розібратися з джерелами проблем.
Вимоги до бізнес-плану
З одного боку, в Німеччині немає якихось чітких вимог до оформлення цього документа. По суті, бізнес-планом можна озаглавити один аркуш формату А4, де коротко вказані основні джерела доходів і витрат. Після чого його можна порвати та викинути, тому що неформальні вимоги до складання бізнес-плану досить жорсткі.
За кількістю сторінок він повинен залишатися в межах 10-50, в залежності від цілей складання документа. Для оформлення допомоги на відкриття бізнесу через Arbeitsagentur вистачить і 10-ти сторінок, якщо в них чітко викладена підприємницька задумка. При спілкуванні з чиновниками потрібно буде дати більш детальну інформацію. А якщо бізнес-план покликаний допомогти знайти інвестиції, то він повинен бути максимально повним.
В цілому документ повинен бути добре структурованим, мати суворе та однакове на всіх сторінках оформлення, але при цьому містити по можливості мінімум спеціальної термінології, оскільки його будуть читати люди, які не зобов’язані володіти глибокими знаннями в області бізнесу.
Зміст бізнес-плану
Найголовніше в бізнес-плані – це зміст. Після його прочитання в інвестора, чиновника або банківського службовця має залишитися чітке розуміння бізнес-концепції. А в ідеалі, план розвіє всі сумніви про успішність підприємства і викликає гостре бажання зробити інвестиції.
Хороший німецький бізнес-план повинен містити наступні розділи:
- Резюме (Executive Summary) – це завжди перша глава в документі та найважливіша. На одній чи двох сторінках необхідно сформулювати ключові пункти бізнес-ідеї: короткий опис моделі, унікальність послуг або продуктів, визначення цільової групи споживачів, докази компетентності підприємця, сума необхідних інвестицій, наявність власного капіталу і форма ведення бізнесу.
- Статус та історія підприємства – у разі, коли відбувається купівля готового бізнесу в Німеччині потрібно зафіксувати поточну ситуацію: опис діяльності, продуктів, засобів виробництва та обігу.
- Бізнес-ідея – докладний відповідь на питання “Що у мене за пропозицію на ринку і як саме я буду заробляти на цьому гроші?” Стратегія виходу на ринок.
- Продукти та послуги – детальний опис продуктів і послуг. Важливо максимально зрозуміло пояснити, чому дана пропозиція буде краще або успішніше, ніж вже існуючі пропозиції конкурентів. Відсутність конкуренції також повинно бути роз’яснено. Чи є перспективи до розвитку якості і кількості послуг. Контроль за якістю продукції. Планований розмір виробництва.
- Огляд ринку і конкурентів – опис ринкової ніші, в якій буде розвиватися фірма. Потенціал цього ринку, тенденції до розвитку галузі. Який середній оборот у конкурентів в цій ніші. Цільова група споживачів. Який середній заробіток у цільової групи, готовність проявляти активність на ринку, потреба в послузі чи товарі. Конкуренти на ринку і їх стратегії. Їх взаємовідносини зі споживачами, шляхи виходу на ринок. Фактори, які суттєво впливають на ринкові показники в даній ніші та перспективи зростання.
- Маркетинг – на чому буде базуватися стратегія залучення клієнтів, звідки вони отримають уявлення про продукт або послугу, як будуть змінюватися стратегії в залежності від кількості споживачів або в міру зростання обороту. Цінова політика.
- Засновник і його команда – хто ті люди, які будуть керувати справою. У чому полягають сильні та слабкі сторони, рівень компетенції. Зони відповідальності менеджерів, як вже існуючі, так і тільки плануються. Стиль управління.
- Структура підприємства – плановане кількість працівників, основні умови контрактів, стратегія пошуку персоналу. Система мотивації. Наявність філій, офісів, складів тощо.
- Ризики – реалістичний опис шансів до успіху і ризиків на шляху становлення фірми. Які слабкі сторони концепції вже відомі, як можна їх нівелювати. Всім добре відомо, що відкриття фірми несе певні ризики, але якщо в цій главі вони принаймні названі, це покаже готовність підприємця протистояти їм.
- Фінансовий план – цифри. Плановані графи доходів і, особливо, витрат, ліквідність, баланс і тому подібні бухгалтерські тонкощі. Тут важливо, щоб кожна цифра не викликала сумніви в її реалістичності. Краще вказати кілька сценаріїв: бажаний, реалістичний і розвиток ситуації в гіршому випадку.
- Фінанси – скільки є, скільки ще треба, джерела фінансування на даному етапі: капітал, кредити, інвестиції, поруки, борги, якщо вони є.
- Додатки – додаток до бізнес-плану, наприклад, вже існуючі пропозиції по інвестиціях. Річні звіти, у разі вже існуючого бізнесу. Повна біографія засновника.
Як можна зрозуміти з цього опису змісту бізнес-плану, на його складання може піти досить довгий час. Особливо критична точка – це аналіз ринкової ніші і конкурентів у ній. Тут краще (але дорожче) заручитися даними авторитетних аудиторів, тому що власний погляд підприємця на німецький ринок може сильно розходиться з реальним станом справ.
Як створити бізнес-план у Німеччині
На багатьох німецьких сайтах продаються приклади або шаблони бізнес-планів. Я не раджу купувати. Особливо, якщо у покупця слабкі пізнання в німецькій. Дуже часто ціна не буде відповідати вмісту покупки. Адже легко переконатися, що бізнес-план – це дуже індивідуальна річ, яка повинна заточуватися під кожну справу. Навіть якщо мова йде про якихось типових заняттях, все одно, аналіз ринку з часом старіє і може змінюватися від регіону до регіону. Змінюються маркетингові стратегії, активність потенційних клієнтів тощо.
Не варто забувати про сайти Промислових і Торговельних Палат (IHK), які є у кожному регіоні. Вони також наповнені корисною інформацією для підприємців. До них можна звернутися за допомогою, якщо виникли прогалини в знаннях.
Залишилося тільки сказати пару слів про вартість бізнес-плану. По суті, все зводиться до гонорару консультанта. В середньому ціна одного дня роботи хорошого фінансового помічника становить близько 800€. На складання бізнес-плану з нуля може знадобитися 5 робочих днів.
Втішає одне, до 90% витрат на консультації можна повернути назад, за рахунок держави, після реєстрації фірми. Можливо значно знизити вартість, якщо добре підготувати необхідну інформацію самому і звернутися до консультанта, який спеціалізується в тій ніші, в якій буде відкриватися бізнес.