Для чого потрібні системи ePUAP і «Кваліфікованиц цифровий підпис» в Польщі у 2024 році. Що це, кому потрібно і як отримати.
Profil zaufany ePUAP: що це таке
Почнемо з термінології й деякої плутанини, яка з нею пов’язана. Є тільки два способи віддаленого підтвердження особи:
- Довірений профіль ePUAP (Profil zaufany Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej).
- Кваліфікований цифровий підпис (Podpis kwalifikowany elektroniczny – КЦП або ЕЦП, або польське PKE).
Плутанина найчастіше виникає саме з Profil zaufany ePUAP. Річ у тім, що при реєстрації в цій системі спочатку створюється звичайний профіль (про це детальніше далі), використовувати який для ідентифікації не вдасться. І тільки на наступному етапі профіль підтверджується і стає «довіреним». Так от, часто в джерелах, в т. ч. і державних, під фразами типу «підтвердити з допомогою ePUAP» мається на увазі саме довірений профіль (Profil zaufany ePUAP) – звичайний практично ніколи не використовується.
Що стосується відмінностей між Profil zaufany ePUAP і Podpis kwalifikowany elektroniczny, то з точки зору застосування (підтвердження особи) їх практично немає. Але з точки зору способів отримання істотні відмінності:
- Отримати довірений профіль ePUAP не вдасться без особистої присутності або присутності довіреної особи.
- Кваліфікована цифровий підпис може бути отриманий повністю дистанційно.
- Для підтвердження Profil zaufany ePUAP обов’язково потрібна наявність PESEL, а podpis kwalifikowany elektroniczny можна отримати, не маючи цього ідентифікатора.
- Відомості про профіль ePUAP зберігаються в хмарному сервісі держави, а дані ЕЦП на змінному носії.
Підсумуємо:
Profil zaufany ePUAP – це довірений профіль у державній електронній системі Польщі, дані про який зберігаються на державних серверах. Для його отримання потрібно PESEL і особиста присутність в РП.
Podpis kwalifikowany elektroniczny – це спосіб дистанційної ідентифікації особистості в Польщі, відомості зберігаються на переносному носії (флешки) у власника підпису. Отримати можна без ПЕСЕЛ і не перебуваючи в країні.
Хто може зробити польський електронний підпис
Отримати довірений профіль ePUAP, і кваліфікований цифровий підпис можуть як громадяни Польщі, так і іноземці.
Відповідно, іноземці, які мають ПЕСЕЛ, можуть отримати будь-який із зазначених інструментів, а тим, у кого поки немає необхідного податкового ідентифікатора, тільки ЕЦП.
Якими послугами можна скористатися через ePUAP / PKE
Власне, а навіщо все це потрібно? Перелік можливостей, які відкриваються з допомогою цифрових ідентифікаторів особистості, величезний. Вони застосовні у більшості сфер життя, і ми розглянемо лише основні з них.
Послуги для фізичних осіб
У переліку основних можливостей присутні:
- Заяву про втрату документів (id-картка, посвідчення водія тощо).
- Інформування про продаж автомобіля, і, відповідно, зняття його з обліку.
- Перевірка кількості штрафних балів (на водійському посвідченні).
- Контроль за виплатою роботодавцем соціальних внесків за працівника.
- Питання пенсійного забезпечення.
- Подача податкових декларацій.
- Перерахунок податкових виплат.
- Отримання довідки про несудимість в РП.
- Отримання копій документів про громадянський стан (шлюб, розлучення, народження тощо).
- Доступ до біржі праці.
Крім замовлення певної послуги, з допомогою цифрової ідентифікації можна й відстежувати етапи виконання замовлення.
Послуги для юридичних осіб
Багато з доступного приватникам, доступно юридичним особам, наприклад, довідки про несудимість або системність соціальних виплат. Крім цього за допомогою електронних ідентифікаторів можна:
- Створювати компанії.
- Формувати та подавати заяви на «запрошення» для іноземних працівників.
- Здавати бухгалтерську звітність.
- Вирішувати питання з соціальними, у т. ч. пенсійними фондами й установами.
Як створити профіль ePUAP без цифрового підпису та PESEL
Мова в даному випадку йде виключно про перший етап реєстрації – створення звичайного профілю. Його доцільність без можливості отримати Profil zaufany (не маючи, наприклад, PESEL) у контексті розглянутих випадків досить спірне. Але в будь-якому варіанті, якщо звичайний профіль раніше не створювався, то цього не уникнути – процес є першим кроком перед створенням надійного профілю ePUAP.
На цьому етапі нам будуть потрібні діючі e-mail і мобільний телефон. Це важливо, оскільки подальший зв’язок та додаткові підтвердження особи будуть відбуватися за вказаними контактами.
Зверніть увагу, що опис процесів відбуватиметься для інтерфейсу ПК / ноутбука. Мобільні версії можуть відрізнятися візуально, але суть процесів буде аналогічною.
- Переходимо на сайт ePUAP.
- Вибираємо «Załóż konto» створити обліковий запис”, і натискаємо кнопку «Zarejestruj się».
- Відкриється невелика анкета, в якій обов’язковими полями є: ім’я, прізвище, PESEL, логін (треба придумати унікальний), пароль (потрібно повторити двічі, щоб мінімізувати можливість помилок), e-mail (так само повторюється два рази), телефон, згоду на обробку особистих даних, капча.Тут дуже важливо:
- Прийнятий може бути тільки польський номер.
- Під полем для ПЕСЕЛ є галочка «Nie posiadam numeru PESEL». Якщо її поставити, то відбудеться звичайна реєстрація (про яку і йдеться в цьому розділі). Якщо внести номер ідентифікатора, то далі система автоматично запропонує отримати довірений профіль (про який розповімо на наступному кроці).
- Пароль повинен містити як мінімум 8 символів, серед яких обов’язково повинна бути хоча б по одній велика та мала літери, а також цифра або спеціальний символ.
- Заповнивши все необхідне, вводимо капчу і натискаємо кнопку «Zarejestruj się» внизу сторінки.
- Якщо галочку біля «Nie posiadam numeru PESEL» ставили, на цьому етап звичайної реєстрації закінчено, про що буде повідомлено на сторінці, а також підтверджено за вказаними контактними даними.
При особистій реєстрації ніяких платежів або зборів не стягується – операція повністю безкоштовна.
Як отримати профіль зауфани в ePUAP
Отримання Profil zaufany ePUAP – головна мета. Саме він дозволить повною мірою використати можливості цифрових державних пропозицій. Розділимо весь етап на дві частини – внесення даних онлайн і фактичне підтвердження особи.
Внесення даних
На цьому кроці є всього кілька послідовностей дій:
- Знову перейдіть на сайт ePUAP і увійдіть в раніше створений профіль.
- У правому верхньому куті сторінки буде вказано профіль, під яким ви зайшли. Натисніть на нього. Відкриється меню. Виберіть пункт «Profil zaufany».
- На сторінці вибираємо «Złóż wniosek o profil».
- Уважно вводимо потрібні параметри: прізвище, ім’я, PESEL (на цьому етапі без нього не обійтися!), електронну пошту та телефон. Метод авторизації – по СМС (на даний момент інших способів немає). Натискаємо «Złóż wniosek».
- Далі на вказаний телефон буде відправлений код авторизації, який потрібно ввести в надане для цього полі. Внесіть необхідні дані й виконайте інші необхідні системою дії.
На цьому етапі вказівку даних закінчено. Однак їх необхідно підтвердити. Як це зробити, розповімо далі.
Підтвердження даних
Є три основних способи: особисте відвідування точок підтвердження профілю, через онлайн-банкінг або за допомогою цифрового підпису.
З моменту створення запиту (попередній етап) у претендента є всього 14 днів для підтвердження профілю – далі запит буде анульований.
Спосіб 1. Через точки підтвердження
Все, що потрібно для цього способу, взяти закордонний паспорт і відвідати одну із точок підтвердження. Вибрати їх можна на спеціальній сторінці державного порталу. Для цього виберіть в меню країну – Польщу, а також воєводство, місто, місце. Не обов’язково заповнювати всі поля – чим менше введено обмежень, тим ширше буде запропонований список.
Порада. Не вказуйте воєводство. У деяких адресах його з якихось причин немає, і пропонуються неповні відомості. Цілком достатньо вибрати країну і місто, щоб побачити повний список.
Натиснувши на вибрану адресу, ви відкриєте сторінку з повною інформацією. Залишиться тільки відвідати точку підтвердження в робочі години. Протягом 24 годин профіль повинен запрацювати.
Спосіб 2. З допомогою онлайн-банкінгу
Це дуже зручний спосіб для тих, хто вже має відкритий рахунок в одному з акредитованих банків. При підписанні договору з банком вже вносилися всі потрібні відомості, а особистість підтверджувалася присутністю у відділенні. В основному всі великі банки беруть участь у програмі. Уточнити повний список можна на цій сторінці.
Далі, натиснувши на іконку свого банку, ви потрапите на сторінку банку, спеціально призначену для підтвердження Profil zaufany. У кожного банку це свої сторінки, але в цілому, необхідна інформація сходиться:
- П. І. Б.
- Логін/пароль.
- Номер рахунку або номер клієнта (договору).
- Паспортні дані.
Підтвердження може зайняти декілька хвилин, однак у разі виникнення питань, банк має право зажадати особистої присутності клієнта.
Спосіб 3. З допомогою кваліфікованого цифрового підпису
Це той випадок, коли розглядувані нами варіанти цифрової ідентифікації особистості перетинаються. Ситуація проста: якщо раніше отримували Podpis kwalifikowany elektroniczny, то можна підтвердити таким чином довірений профіль ePUAP. Для цього досить вибрати відповідний пункт і використати PKE з наявного носія.
Вартість
Важливо розуміти, що кожен з розглянутих методів не вимагає вкладення коштів – всі способи підтвердження в ePUAP безкоштовні. При цьому використання комерційних посередників може бути оплачуваним. Вартість їх послуг коливається в районі 100 – 150 євро.
Термін дії Профілю зауфаны
Profil zaufany підтверджується на три роки, з можливістю його продовження на наступні три. Процедура продовження схожа з початковим отримання профілю.
Podpis kwalifikowany elektroniczny в Польщі
Кваліфікований цифровий підпис є аналогом звичайного підпису, але може бути використаний для підтвердження документів в електронному форматі. З точки зору законодавства, звичайний і цифровий підпис призводять до однакових правових наслідків. З допомогою Podpis kwalifikowany можна отримувати всі ті ж державні послуги, що і з Epuap.
На відміну від ePUAP, Podpis kwalifikowany elektroniczny можна отримати дистанційно (не перебуваючи в Польщі), а наявність PESEL не є обов’язковим. Зберігається такий підпис на окремому носії, що знаходиться у власника.
Як отримати кваліфікований електронний підпис
Видачею електронного підпису (зустрічається так само польське найменування E-Podpis) займаються акредитовані державою організації. Розглянемо спосіб отримання через KIR (компанія обрана у випадковому порядку, і подальший текст не є закликом використовувати саме зазначену фірму):
- Перейдіть на сайт та натисніть кнопку «Zamów/Odnów e-podpis» або одразу перейдіть на сторінку замовлення.
- Виберіть параметри замовленої підписи: термін (1 або 2 роки), тип карти, тип носія.
Увагу, дана послуга платна. Ціна комплекту від 243 злотих. - Встановивши необхідні умови, натисніть «Dodaj do koszyka».
- Далі все працює за принципом звичайного інтернет-магазину: перейдіть у кошик, залиште реєстраційні дані.
- Підтвердіть реєстрацію, перейшовши за посиланням у листі, отриманому від системи на залишений e-mail.
- Увійдіть у систему.
- В кошику під обраної послугою (товаром) натисніть «Uzupełnij dane» і на сторінці, що відкриється, введіть потрібні відомості.
Слід лише врахувати, що від введення PESEL можна відмовитися, встановивши відповідну галочку, а телефон потрібен польський.
Далі починаються невеликі труднощі. Особистість необхідно підтвердити офлайн. Для цього можуть бути використане відвідування філій організації або акредитованого банку. Але є і функція «Доставка», в т. ч. й за кордон РП. У розглянутому випадку це саме наш варіант.
Щоб скористатися ним, встановіть на кроці №7 (внизу сторінки) параметр «Zamawiam dojazd» (замовити доставку). Далі виберіть будь-який з наведених способів dojazdowy (пізніше він буде змінений). Вкажіть реальну адресу доставки за кордоном РП.
Для подальшого:
- Збережіть замовлення.
- Зв’яжіться з представниками компанії за вказаними контактами на їх сайті.
- Вирішіть всі питання, пов’язані з доставкою і підтвердженням.
Розмовляти необхідно по-польськи. З’ясувати потрібно не тільки вартість та адресу доставки, але і необхідність підтвердження особи. Деякі форми можуть зажадати відвідування консульства – це так само потрібно уточнити заздалегідь. Далі відбудеться пересилання документів, у т. ч. договору на підпис, і тільки після цього необхідні пристрої (носії з підписом) будуть відправлені.
Термін дії ЕЦП
Придбати Podpis kwalifikowany elektroniczny можна на один або два роки. Це вибір користувача, але вартість може залежати від періоду дії підпису.