Загальновідомо, що подача документів у воєводський ужонд, в першу чергу для отримання карт побиту, супроводжується рядом узгоджень між чиновниками та іноземцями. Про необхідність подальших дій здобувача повинні попереджати поштою. Не секрет і те, що листи дуже часто не знаходять адресата, що призводить до великих проблем, наприклад, зупинення розгляду запиту або до відмови у видачі ВНП. В основному проблему списують на роботу поштової служби, що актуально це далеко не у всіх випадках. Закони дозволяють відправляти листи з ужонду не тільки за місцем проживання, а вручати їх не завжди самому іноземцю. Де шукати повідомлення з ужонду? Куди можуть надійти очікувані листи у 2024 році, і кому бути передані?
Коли чекати лист з ужонду
Коли, власне, лист може бути надіслано? Умовно всі варіанти можна розділити на три складові:
- Зняття біометричних даних. Обов’язковий процес. Відбувається, як правило, через кілька тижнів після подачі документів. Іноді дата може бути призначена заздалегідь, або позначений період, протягом якого іноземець повинен записатися і відвідати воєводське управління, але частіше про це повідомляється здобувач листом.
- Брак документів, виправлення помилок.. найзаплутаніша категорія. Обов’язковою не є, але наявна досить часто. Якщо при початковій подачі виявлені не всі документи, на їх надання одразу виділяється певний строк. Проте, якщо проблема виявлена в процесі розгляду (наприклад, якийсь документ оформлений неправильно або термін його дії закінчився), про вимогу виправити помилки повідомлять листом.
- Отримання децизії. Лист про результати розгляду справи. Обов’язковий процес, і за статистикою, проблеми на цьому етапі виникають рідше всього.
Перші категорії можуть мінятися місцями, а оповіщень про необхідність донести документи / виправити помилки може бути кілька або не бути зовсім.
Добре, якщо статус справи можна відслідковувати онлайн, або оповіщення дублюються по СМС, e-mail, телефоном. На жаль, це відбувається поки досить рідко. Основні оповіщення досі приходять листами, з доставкою яких і виявляються описуються проблеми.
Письмові оповіщення державними органами шукачів відбуваються на підставі Адміністративно-процесуального кодексу Польщі (Kodeks postępowania administracyjnego), із змінами і доповненнями діє з 1960 року.
Куди за законом воєводи повинні відправляти листи
Існує стаття 42 згаданого Адміністративно-процесуального кодексу Польщі, в якій встановлені місця доставки адресату листів фізичній особі:
- За місцем його проживання або роботи.
- Вручено особисто в органі державної влади.
- У випадку, якщо не можна виконати попередні два пункти, лист може бути вручено в будь-якому місці, де буде знайдений адресат.
Отримання листа вдома, на роботі, на вулиці, в магазині, ресторані, кінотеатрі і т. д. може вважатися законним. Якщо претендент не ховається від спеціально кореспонденції, то проблем тут немає – нам важливий сам факт доставки.
Ми не випадково виділили слова «на роботі», до цього способу ми ще повернемося далі. При цьому, треба розуміти, що п. 1 ст. 9 Закону про іноземців так само вказує на методи вручення. В цілому вони схожі, хіба що робота зовсім не вказана, а після місця проживання відразу йде фраза про будь-якому місці, де буде знайдений адресат.
Через що ж виникають складнощі? Не в останню чергу через те, кому може бути вручено лист.
Кому можуть вручити ваш лист
Зрозуміло, в першу чергу самому кандидату. Але якщо ситуація склалася саме так, складнощів розглянутої теми не існує. Відповідно, до кого ще міг потрапити лист?
Відповідь міститься у статті 43 Адміністративно-процесуального кодексу РП. Якщо особисте вручення виявилося неможливим, то кореспонденція може бути вручена:
- Дорослим домочадцям.
- Сусідові або охорону будинку, якщо вони візьмуть на себе відповідальність передати листа адресату.
У другому випадку потрібно додаткове оповіщення іноземця, шляхом – увага! – записки у поштовому ящику або у двері квартири. Очевидно, що при такому варіанті ймовірність помилок величезна. Але, на жаль, з домочадцями все ще гірше.
Існує варіант вручення листа та довіреній особі, якій спочатку делеговано таке право від іноземця. Але оскільки це варіант законодавчих проблем не має на увазі, ми не будемо зупинятися на ньому детально.
Хто такі домочадці, яким можуть віддати лист з ужонду
Немає прямих законодавчих пояснень, що таке домочадці (domownikowi). Логічно, що це хтось, який проживає разом з ним, і готовий передати йому листа. Добре, якщо мова йде про дружину або дорослих дітей, але ж в будинку можуть виявитися й інші люди.
Існує безліч практичних прикладів, коли подібне траплялося. Попросимо нашого постійного експерта розповісти про наочному випадку.
«Я наведу один приклад, хоч їх можна знайти і сотні. Жінка, чекаюча лист з ужонду, виїхала з країни на кілька місяців. У цей час було надіслано листа, і вручено іншої пані, яка в цей час перебувала у квартирі. Друга жінка лише поливала квіти і прибирала за домовленістю з власницею квартири, і за великим рахунком випадково опинилася в будинку при доставці листа.
Далі лист було передано адресату, як тільки вона повернулася до Польщі. Друга дама виконала свої обов’язки чесно, проте було пізно. Річ у тім, що в листі вказується термін (і в разі карт побиту — це часто лише 14 днів), протягом якого необхідно виправити помилки (донести документи). Відраховується цей термін від моменту вручення. Врученням у такій ситуації вважається передача листа в руки «домочадцю».
Жінка-адресат повернулася до Польщі тоді, коли всі терміни вже пройшли. Відповідно, їй було заявлено про порушення та відмовлено в карти побиту.
У той раз вдалося наполягти на поновлення розгляду, але прийняти таке рішення зміг тільки Вищий арбітражний суд РП після кількох інстанцій відмов. Це, з одного боку, говорить про невизначеність у питанні, а з іншого, про необхідність значних витрат часу і засобів для доказу своєї правоти».
Якщо вам не дуже сподобався випадок з дамою, забирається в чужій квартирі, уявіть більш поширений приклад – одночасне проживання кількох іноземних працівників в одній квартирі, кімнаті, хостелі на фермі і т. п. Всі впевнені, що колеги-співмешканці, одержавши листа, не забудуть його вчасно передати?
Чи законна доставка листа на роботу
Знову звернемося до Закону про іноземців. Згадаймо, там є всього два варіанти доставки: за місцем, вказаним іноземцем, або, при неможливості першого, в будь-якому місці, де іноземця вдасться відшукати. Чи може серед перерахованого бути місце роботи? У другому випадку це неважливо, оскільки він за визначенням передбачає особисте вручення, а от у першому – місце, вказане самим іноземцем – все складніше.
Тут немає визначення особистого вручення, а вказати при подачі документів іноземець міг і місце роботи. Тепер уявіть, велике підприємство, спеціальна служба для отримання і обробки кореспонденції. Лист отримано цією службою, відмітка про вручення поставлена, термін донесення документів почав відраховуватися, але іноземець фактично отримає лист тільки після обробки вхідної кореспонденції на підприємстві. Можливість встигнути вирішити питання в термін сумнівна.
Це теорія, а як справа йде на практиці, прокоментує експерт:
«Наданий приклад є досить поширеним. Більш того, описане вище відбувається в рамках закону, але куди більше випадків, коли адресу використовують не на прохання здобувача, а в цілях «будь-якого місця, де вдалося відшукати іноземця». Не вдаючись у деталі, скажу лише, що це незаконно, але широко зустрічається. На жаль, в польській правозастосовчій практиці ці два явища досі нерідко йдуть поруч.
Що стосується конкретних випадків доставки листів з ужонду на робоче місце, то тут є дві моменту. Як водиться, хороший і поганий. Хороший полягає в тому, що суди все частіше визнають таку доставку незаконною. Погана — в тому, що ужонди продовжують практику доставки листів роботодавцям, а для того, щоб довести свою правоту, доведеться проходити по всіх судових справ, з усіма можливими витратами. Багато готові на це?».
Де шукати лист
Виходячи з усього вищесказаного виведемо всілякі місця, де варто шукати лист з ужонду. Для початку перевірте, чи не доступні альтернативні способи оповіщення – онлайн (на сайтах воєводств), через телефон або СМС (посилання на всі діючі способи вище по тексту). Якщо жоден з цих методів не допоміг, а лист імовірно повинна була надійти, виконайте наступні кроки:
- Опитайте рідних, співмешканців. Можливо хтось з них отримував вашу кореспонденцію, але забув розповісти про це.
- Запитайте у сусідів, чи не брав хто на себе відповідально за передачу листа.
- Поцікавтеся у охорони (сторожів, портьє), не було кореспонденції на вашу адресу.
- Дізнайтеся, хто на роботі відповідає за вхідні листи, і уточніть, чи не було надходжень з вашим прізвищем.
Звичайно, всі ці заходи не дадуть 100% гарантію отримання листа в необхідні терміни, і шанс того, що справу буде припинено, зберігається. Тому далі коротко розглянемо варіанти дій при «заморожуванні» розгляду справи по карті побиту.
Що робити, якщо розгляд справи по карті побиту призупинили
Безсумнівно, що зазначені вище судові розгляди, є витратними, але дієвими способами поновлення розгляду справи. Однак звернення до суду, варто припускати як крайній випадок, а вирішити питання можна спробувати і в позасудовому порядку.
Законодавство передбачає цілий перелік випадків припинення розгляду, серед яких є і відсутність своєчасної реакції іноземця на вимогу виправити помилки / донести документи. Але є в законах і можливість відновлення розгляду.
Згідно з діючими нормами, для відновлення раніше припиненого справи достатньо подати в ужонд відповідну заяву. Бланк (зразок) можна завантажити тут.
В теорії все просто – прийшов у ужонд, написав заяву — відновили розгляд. Якщо ознайомитися з внесеком, видно, що крім даних іноземця, номера справи та дати, з якої потрібно поновити розгляд, більше інформації не вимагається. Однак ми рекомендуємо все ж таки вказати (хай коротко) причини призупинення та відсутність провини здобувача в цьому.
У висновку про проблеми
Знайти лист з ужонду і вчасно надати необхідні відомості можливо, і ми детально розібрали як це зробити. Подивилися і на ситуацію поновлення розгляду, якщо він був зупинений. Однак у всьому цьому прихований ще один вкрай невизначений і максимально неприємний «підводний камінь» законодавства.
Проблема в тому, що на час зупинення розгляду питання по карті побиту перебування в країні перестає бути легальним. Якщо немає інших підстав для перебування в Польщі, крім штампу про подачу документів на карту побиту (наприклад, безвізовий режим або віза), при подачі заяви про відновлення справи можуть виникнути проблеми із законністю перебування, з усіма витікаючими.
Говорячи про невизначеності, мається на увазі, що на практиці до таких випадків ставляться по-різному. Іноді спокійно відновлюють справа, визнаючи весь період перебування законним, а часом заявляють в Страж граничний про порушення. Незважаючи на законність вимог про поновлення розгляду, період, коли він був припинений, можуть визнати незаконним перебуванням у Польщі.
Вихід один – якомога частіше цікавитися наявністю листи з ужонду, щоб у випадках, якщо розгляд і виявиться «замороженим», вирішити питання можна було б максимально швидко. Якщо призупинення розгляду була пов’язана з помилкою ужонду, не варто лізти на рожен, і істерично звинувачувати чиновника. Через неузгодженість в законах на цьому етапі легальність вашого перебування в його руках. Краще вирішити питання максимально спокійно.