Меню Закрити

Як отримати компенсацію за затримку або скасування рейсу

Скільки можна отримати за скасування або затримку рейсу у 2024 році. Які труднощі чекають на шляху, і як їх подолати. Хто може, а хто не може претендувати на гроші. В якості компенсації за затримку або скасування рейсу може бути виплачена сума від 125 до 600 євро. Це суми, що належать пасажиру незалежно від інших обов’язкових дій авіакомпанії (повернення квитка, альтернативний маршрут і т. д. – до цього докладно повернемось далі).

Як отримати компенсацію за затримку або скасування рейсу

Трохи про закони в Європі: права пасажирів

Країн у світі багато, тому ми розглянемо тільки найбільш популярні напрямки серед читачів: з одного боку — Україна, Білорусь, з іншого – Євросоюз і Туреччина. При цьому і ЄС, і Туреччина використовують свої закони (Регламент ЄС № 261/2004 і профільні турецькі норми), їх параметри в плані компенсацій збігаються.

Повітряний кодекс України не передбачає подібних компенсацій, тому мова про відшкодування може йти тільки у випадках, коли пасажири з цих країн мають право застосовувати норми Туреччини та/або ЄС.

Наприклад, рейс Київ – Мінськ не підпаде під компенсацію в будь-якому випадку. Київ – Амстердам буде компенсований тільки, якщо переліт здійснювався європейською компанією, а Амстердам – Київ – у будь-якому разі підлягає компенсації.

Тепер більш докладно зупинимося на випадках, які можуть стати підставами для виплат:

  • Рейс був скасований, а пасажир повідомлений про це менш ніж за 14 днів. При цьому йому не надано альтернативний маршрут.
  • Рейс був затриманий більш ніж на 3 години.
  • Затримка склала менше 3-х годин, але в результаті пасажир не зміг скористатися стиковим рейсом, і прибув до місця кінцевого призначення із затримкою більш ніж на 3 години.
  • Стався випадок овербукінга – відмови від посадки через відсутність вільних місць.

Очевидно, що основні випадки, з якими стикаються пасажири, є у переліку.

До відома: за статистичними даними щомісяця скасовують близько 60 – 70 тисяч рейсів.

Різниця між лоукостером, чартером та іншими типами рейсів

Ні тип рейсу, ні його клас на можливість компенсації не впливає. Рівнозначний та розмір виплат.

Однак є один технічний момент. Як правило, авіакомпанії, що надають чартерні рейси, не мають штатних фахівців по претензійній роботі. Немає в них і онлайн-форм поводження, готових бланків заяви тощо.

У більшості випадків, розв’язувати питання про компенсації з чартерами доводитися через суд.

В яких випадках не повернуть гроші

Є і перелік випадків, які дають можливість авіакомпаніям не платити:

  • Затримка або скасування пов’язані з несприятливими погодними умовами.
  • Відбувся страйк персоналу.
  • Авіатранспорт виявився несправний унаслідок виробничого браку.
  • З моменту затримки/скасування пройшло більш як 6 років.

Тут потрібно більш детально розібрати кожен випадок. Технічний стан – найпростіший з них. Перевізник повинен довести, що причина саме в заводській недоробці, що довго, важко і дорого. Тому цей аргумент використовується вкрай рідко. Страйк стане форс-мажором тільки коли мова йде про персонал аеропорту/аеродрому. Страйк співробітників самого перевізника не є підставою для відмови від компенсації.

Списати затримку або скасування на погоду авіаперевізнику вдається далеко не завжди. Можна спробувати довести відсутність «нельотної» погоди з допомогою міжнародного сервісу Metar, проте інформація там зашифрована і буде доступна тільки фахівцям. Інші можуть надати дані різних відкритих джерел, але краще, якщо їх буде декілька, т. я. в суді кожен буде піддаватися сумніву.

Строк давності – шість років. А це означає, що вірно і зворотне – претендувати на компенсацію можна протягом шестирічного терміну з моменту затримки/скасування.

Проблема стикових рейсів

Ці випадки ми винесемо окремо. Зазначеним правилам підкоряється кожен з рейсів, з яких складений маршрут. Проте є важливі особливості:

  1. Якщо купувався загальний квиток на весь маршрут, то й компенсації (в т. ч. і наданої альтернативі) підлягають усі вхідні в нього рейси.
  2. Якщо кожен зі стикових рейсів купувався пасажиром окремо, то компенсований буде виключно затриманий/скасований авіарейс, а розв’язувати питання зі стиковим/стиковими пасажиру доведеться самостійно.

Це відноситься і до випадків затримок вильотів, і до повного скасування рейсів. Це рівносильно і для випадків остаточної затримки понад 3 години, про який говорилося вище.

Від яких чинників залежить розмір компенсації

Вже згадувалося, що розмір компенсації коливається від 125 до 600 євро. Величина виплат пов’язана з наступними параметрами:

  • Час затримки (менш як 2 години, 2-3, 3-4 і більш як 4 години).
  • Відстань перельоту і пролягання маршруту (менше ніж 1500 км, понад 1500 км всередині ЄС/Туреччині або 1500 – 3500 км з одним з пунктів в ЄС/Туреччини, а також з одним з пунктів в ЄС/Туреччині при відстані понад 3500 км).

Про те як розрахувати розмір компенсації поговоримо нижче, а поки знову повернемося ненадовго до чартерних рейсів.

Чартери й регуляри компенсуються однаково, і що питання з чартерними компаніями швидше за все доведеться вирішувати через суд. З цього приводу є один лайфхак.

Якщо в результаті скасування/затримки рейсу пасажир прибув в заброньований готель пізніше, то потрібно взяти на ресепшені довідку про заселення із зазначенням дати та часу. Якщо питання вирішується через суд, то чому б не вимагати компенсації за «прострочений» відпочинок?

Розмір і розрахунок компенсації

Спробуємо уявити способи розрахунків у вигляді таблиць, але нагадаємо, що спочатку повинні бути дотримані всі вищеописані умови.

Відмова в посадці (овербукінг) на літак:

Відстань Менш як 2 години Понад 2 годин
Менше або дорівнює 1500 км 125 € 250 €
Понад 1500 км всередині ЄС/Туреччині або 1500 – 3500 км з одним з пунктів в ЄС/Туреччині 200 € 400 €
З одним з пунктів в ЄС / Туреччині при відстані понад 3500 км 300 € 600 €

Затримка рейсу:

Відстань До 3 годин 3 – 4 години Більш як 4 години
Менше або дорівнює 1500 км 0 € 250 € 250 €
Понад 1500 км всередині ЄС / Туреччині або 1500 – 3500 км з одним з пунктів в ЄС / Туреччині 0 € 400 € 400 €
З одним з пунктів в ЄС / Туреччині при відстані понад 3500 км 0 € 300 € 600 €

Скасування рейсу:

Відстань До 3 годин 3 – 4 години Більше ніж 4 години
Менше або дорівнює 1500 км 125 — 250 €* 250 € 250 €
Понад 1500 км всередині ЄС/Туреччині або 1500 – 3500 км з одним з пунктів в ЄС/Туреччині 200 € 400 € 400 €
З одним з пунктів в ЄС/Туреччині при відстані понад 3500 км 300 € 300 € 600 €

125 € – при кінцевій затримці до 2 годин, 250 € – при інтервалі від 2 до 3-х.

Під часом затримки у випадках овербукінга або скасування розуміється запізнення до кінцевої мети у разі подання перевізником альтернативного маршруту.

Що робити, якщо рейс скасовано авіакомпанією, а ви вже в аеропорту

Розглянемо ситуацію, коли про скасування рейсу пасажир дізнається в аеропорту.

Це буде низка різних кроків, які не завжди необхідно виконувати саме в даній послідовності. Більшість з них носить рекомендаційний характер.

  1. Перше, що не завадить зробити – сфотографувати табло із зазначенням скасування рейсу. Повинно бути видно номер маршруту, час і факт скасування. Це допоможе надалі розв’язувати питання з компенсаціями.
  2. Потрібно звернутися до каси або до представника авіакомпанії для з’ясування подальших дій. Це можуть бути:
    • Повернення 100% коштів за квиток.
    • Пропозиція рівнозначного альтернативного рейсу.
  3. Якщо час очікування наступного маршруту тривалий, пасажир має право вимагати від авіакомпанії (її коштом):
    • освіжаючі напої;
    • їжу;
    • 2 телефонних дзвінки;
    • готель, якщо рейс перенесено на наступний день;
    • транспорт до готелю і від нього до аеропорту.

Обов’язково пам’ятайте про стикові рейси. При виборі альтернативного він повинен бути узгоджений з наступним. При загальному квитку, повинні бути замінені всі рейси маршруту.

Як отримати компенсацію в разі затримки, анулювання рейсу

Якщо все сказане до цього могло здатися складним, то з цього етапу ситуація заплутається ще більше. Головна проблема в тому, що єдиного плану дій немає. Вже говорилося, що з чартерними компаніями розмовляти треба через суд, а значить краще звернутися до професійного юриста, що призведе до додаткових витрат.

У рейсових перевізників найчастіше існують спеціальні претензійні відділи, куди можна звернутися в т. ч. і онлайн. Звичайно, платити жодна бізнес-структура не захоче, тому запит буде проаналізовано з усією ретельністю, і будуть вжиті всі дії, щоб не заплатити або мінімізувати компенсацію.

Орієнтовна загальна послідовність кроків:

  1. Складання заяви про компенсації. Бланки повинні бути у компаній або відповідних служб.
  2. Збір і надання доказів. Це може бути все, що пов’язано з рейсом: квиток, фото табло, довідки з аеропорту та/або готелю та ін.
  3. Наступний етап – очікування. Точних термінів на відповідь не встановлено, але як правило це від 30 до 90 днів.
  4. Подальше залежить від відповіді. При її позитивному варіанті потрібно дочекатися переказу коштів (це так само може зайняти деякий час). У разі відмови – звертатися до суду.

До речі, додаткові витрати, такі як харчування, якщо воно не було надано перевізником, та інші необхідні витрати повинні бути компенсовані авіакомпанією додатково, незалежно від виплат, розглянутих в даній статті.

Хто може допомогти повернути гроші

Тепер, після нагромадження складних процесів і юридичних деталей, перейдемо до найбільш приємної сторони. Для всіх описаних випадків існують спеціальні сервіси, які допомагають отримати компенсацію.

Спосіб роботи з такими компаніями простий: повідомляєте про бажання отримати компенсацію і надаєте дані про скасований чи затриманий рейс на літак, і… чекаєте переказу коштів.

Ми протестували для вас один з таких сервісів, і залишилися дуже задоволені його роботою. Мова піде про компанію Compensair. Чим сподобалося співробітництво:

  • Середній розмір компенсації -450 €, максимальний – 600 €.
  • Співпрацює з більш ніж ста авіакомпаніями з 40 країн.
  • Дає безкоштовну онлайн можливість уточнити саму ймовірність компенсації з конкретного рейсу.
  • Бере на себе повне представництво клієнта, всі ризики, витрати і бюрократичні процедури при спілкуванні з перевізником та/або в суді, і не вимагає за це ні копійки, поки сума компенсації не буде виплачена.
  • У разі позитивного результату гонорар Компенсаир складе 25% від суми компенсації. Тобто клієнт заплатить тільки якщо авіакомпанії будуть отримані кошти.

Скористатися сервісом дуже просто:

  1. Перейдіть на сайт компанії.
  2. Заповніть форму заявки.
  3. Дочекайтеся перевірки (може зайняти кілька хвилин) самої можливості отримати компенсацію.
  4. Якщо запропонована сума влаштовує, там же можна оформити заявку на компенсацію, вказавши ПІБ та контактні дані.
  5. Далі з вами зв’яжуться представники компанії та розкажуть про подальші дії.

Також ви можете розрахувати компенсацію на нашому сайті:


Залишиться зробити трохи паперової роботи (договір, при необхідності — довіреність тощо) і чекати своїх грошей.

Також по темі: