Теми, як експлуатувати авто на іноземних номерах на території України, присвячено безліч матеріалів нашого сайту. Не менше статей про вартість і технології митних процедур. Ми часто попереджаємо, що законодавство у цій сфері постійно і піддається серйозним змінам, підтвердження чого і надходять час від часу. Це настільки гарячі теми, що цікавлять величезна кількість громадян, що потік ваших питань, дорогі читачі, невичерпний. Варто лише прослизнути в новинах рядку на тему «євроблях», як ми отримуємо вал питань: що змінилося у 2024 році? Як тепер їздити на європейських номерах? Скільки коштує «розмитнення»?
Шлях закону про «євробляхи»
Питання логічні та закономірні, оскільки стосуються великої кількості людей і чималих коштів, вкладених в автотранспорт. Тому ми вирішили створити цей інтерактивний, поновлюваний матеріал, в якому постараємося підтримувати актуальну інформацію про зміни у профільному законодавстві. І тільки після набрання чинності законів, скоригуємо тексти тематичних статей.
Насамперед, почнемо з головного закону країни – Конституції. Коротко розглянемо шлях від нового законопроекту про «євробляхи» до діючого закону, щоб читачі розуміли, коли прочитане у новинах пора виконувати, а коли лише брати до уваги, а користуватися раніше нормами попередніх актів.
Основні етапи при позитивному результаті:
- Законодавча ініціатива і розробка законопроекту.
- Розгляд законопроекту в комітетах ВРУ.
- Розгляд депутатами у Верховній Раді.
- Підписання спікером.
- Підписання закону президентом.
- Опублікування закону.
- Вступ в силу.
Ми не ставимо за мету детально присвятити читачів у всі тонкощі законотворчості. В контексті даної інформації важливо, що:
В юридичну силу закон набирає на самому кінцевому етапі. До цього законопроект може бути змінений або анульований.
Щоб було зрозуміліше, подивимося на ці кроки з точки зору можливих заголовків у новинах:
- Ініціатива, від кого б вона не виходила, висвітлюється новинами типу: «У Раду надійшов законопроект…». На цьому етапі ніяких змін в законодавстві не відбулося.
- Комітети ВРУ: «Комітет Ради розглянув законопроект…». Поки це нічого для нас не значить.
- Пленарні засідання ВРУ: «Верховна Рада розглянула закон в першому / другому / третьому читанні…». І знову, поки ніяких наслідків. Хіба що потрібно розуміти, після першого читання друге, слідом третє, і між ними може перебувати значний часовий інтервал.
- Підписання спікером. Формальна процедура, яку рідко поміщають в новинах. У нашому контексті нецікава.
- Підписання президентом. Ми розглядаємо позитивний результат, тому вважаємо, що президент підписує законопроект. В новинах так прямо і скажуть: «Президент підписав законопроект». І тут ще нові норми не діють! Але вже є привід приготуватися, т. к. залишилися суто формальні процедури до набрання чинності.
- Опублікування. Обов’язкова процедура, що передбачає публікацію закону в Відомостях ВРУ, і протягом 5 днів — в «Голосі України». Як правило, цей факт іншими виданнями ігнорується або зустрічається у вигляді коротких заголовків. Але і на цьому етапі нові норми ще не діють!
- Вступ в силу. І ось, нарешті, з’явилися заголовки, типу: «Закон [такий-то] набув чинності». Тільки зараз знову прийняті норми починають працювати і обов’язкові до виконання. Відбувається це або з дати, вказаної в самому законі або супутніх актах, або через 10 днів після опублікування.
Як бачите, шлях тернистий, і далеко не завжди законопроект доходить до фінішу в тому ж вигляді, що й стартував.
Ми витратили досить багато часу на загальні правила, але весь цей лікнеп потрібен, щоб розуміти, коли «пора панікувати», як висловлюються деякі наші читачі, а коли «ще рано».
Що вирішили
Головне, що на 12.11.18 закони, які вносять зміни до чинного законодавства, ще не прийняті. Тобто продовжують діяти норми легалізації ТЗ, описані в наших статтях для автомобілістів.
За різними оцінками, загальна кількість «євроблях» на дорогах України становить 1-2 мільйони, і ця кількість продовжує збільшуватися.
Проте 8 листопада 2018 року ВРУ розглянула відповідні законопроекти у другому читанні. В нашій з вами класифікації це тільки крок №3. Тобто нас чекають ще заходи в межах цього етапу (буде третє читання) і чотири кроки попереду!
UPD. 22/11/18. На тлі безперервних протестів, депутати Ради прийняли в остаточному читанні поправки в законодавство, що стосуються «євроблях». Законопроект №8487 підписаний спікером і переданий в адміністрацію президента.
UPD. 23/11/18. Законопроекти № 8487 і № 8488 підписані президентом України.
UPD. 22/05/19 Тимчасові правила розмитнення автомобілів на «євробляхах», дія яких повинне було припинитися 24.05.19., продовжено. Під тиском протестувальників, ВРУ прийняла поправки в Податковий кодекс (офіційна версія — у зв’язку з прийняттям ЗУ «Про електронні довірчих послуги»). Тепер введення повних митних правил машин на іноземних номерах, а, отже, і значно збільшені штрафи, відсунуті на 24 серпня.
UPD 24/8/19. За заявою заступника голови Офісу президента України, дію закону зупинено на першому засіданні ВРУ в вересні, а надалі він буде змінений. Штрафні санкції, за його ж словами, не можуть бути застосовані з технічних причин.
UPD 20/09/19 Після прийняття Верховною Радою, президент України підписав закон, що подовжує пільговий період для митних процедур «євроблях», до 360 днів.
UPD 30/09/19 Кабінет міністрів заявив, що поліції дано розпорядження не піддавати штрафів власників автомобілів на європейський номерах, як мінімум, до 1 січня 2020 року. Мова йде про штрафних санкцій за прострочений період розмитнення, а не правопорушення взагалі.
UPD 31/10/19 У Раді зареєстровано новий законопроект № 2342, згідно з яким на 180 днів планують скасувати «віковий коефіцієнт» акциз, а з 2010-го зовсім виключити автомобілі з переліку підакцизних товарів.
Однак протестувальники заявили, що їх лише частково задовольняє прийняте рішення. Основне завдання, на їх думку, повне скасування «коефіцієнта віку» у формулі розрахунку митних платежів. «Europortal» продовжує відслідковувати ситуацію, і постарається своєчасно інформувати читачів про такі зміни.
Що змінилося по «євробляхам» в Україні
Зміни торкнуться декількох сфер законодавства, у т. ч. податкового та митного. В результаті, якщо законопроекти будуть прийняті, нововведення торкнуться не тільки володарів «євроблях», але і всіх, планують митні процедури для транспортних засобів.
Основні зміни:
- Знімається заборона на ввезення автомобілів старше 2010 року.
- Змінюється система розрахунку акцизу. Кількість ставок, що залежать від обсягу двигуна, скорочується.
Загальна формула буде виглядати так:
Акциз = Базова ставка * (Об’єм двигуна в см3/ 1000) * Вік авто (від 15 років і старше цей параметр дорівнює 15).
Вартість параметрів така:
- Бензин до 3000 см3 – 50 євро;
- Бензин понад 3000 см3 – 100 євро;
- Дизель до 3000 см3 – 75 євро;
- Дизель понад 3000 см3 – 150 євро.
Кілька прикладів наведемо у вигляді інфографіки:
Ще раз акцентуємо увагу: параметр віку ТЗ у формулі для машин 15 років і старше завжди дорівнює 15.
Розмитнення «євроблях»
Ймовірно, що всі нововведення замислювалися з метою стимулювати (або примусити) власників машин на «євробляхах» пройти митні процедури. У законопроектах це прописано окремими пунктами.
Розрахунок акцизу збігається з вищеописаним, але законопроект передбачає пільговий період в 90 днів для «євробляхерів», протягом якого вони зможуть пройти митні процедури вдвічі дешевше!
Нагадаємо, що в загальні митні витрати, крім акцизу, включені ще мито (5% — 10%), ПДВ (20%) і пенсійні відрахування (3% — 5% від вартості без ПДВ). Оскільки величина акцизу впливає на розмір ПДВ і пенсійних зборів, то 90-денна пільга на нього, призведе до зменшення цих параметрів. Зниження тарифів передбачено тільки для автомобілів, що ввозяться для особистого користування. Для дилерів такої пільги немає.
Кілька прикладів повного (без пільг) розрахунку загальних митних витрат відповідно до нових законопроектів:
Ми спеціально надали приклади з досить дорослим авто, які раніше не можна було розмитнити. Але цікаво подивитися і на автомобілі більш «свіжі» — наскільки зміниться вартість їх розмитнення у порівнянні з чинним законом:
Як видно, ситуація не настільки однозначна. Якщо для Mondeo процедури стають дешевше, якщо машина новіше, то для Гольфу обидва варіанти обійдуться дорожче, хоч і на різні величини.
Розглянемо ще кілька результатів аналогічних розрахунків:
BMW X5, 4.4 л, бензин (2012 – 30 тис. євро, 2015 – 42 тис. євро) | Дві тисячі дванадцять | 21 525 євро |
---|---|---|
Дві тисячі дванадцять | 12 675 євро | |
2015 було | 25 275 євро | |
2015 буде | 14 775 євро | |
Ford Fiesta, 1.4 л, дизель (2012 – 6 тис. Євро, 2015 – 10 тис. євро) | Дві тисячі дванадцять | 2 095 євро |
Дві тисячі дванадцять | 2 694 євро | |
2015 було | 3 486 євро | |
2015 буде | 3 696 євро | |
Volkswagen Passat, 2.0 л, дизель (2012 – 10 тис. євро, 2015 – 17 тис. євро) | Дві тисячі дванадцять | 4 116 євро |
Дві тисячі дванадцять | 4 421 євро | |
2015 було | 6 619 євро | |
2015 буде | 6 364 євро |
Тобто в деяких випадках вік машини робить позитивний вплив на вартість розмитнення», а в інших, м’яко кажучи, не особливо.
Інші зміни
Ввозяться на цей час безкоштовно електромобілі, планують обкласти митом – 1 євро за кожен кіловат потужності. Гібридні двигуни будуть оплачуватися з розрахунку 100 євро за одиницю.
Нові штрафи і санкції
Передбачено законопроектами та зміну покарання за прострочене транзитне і тимчасове перебування. Пропонується збільшити штрафи, а в деяких випадках застосовувати і конфіскацію авто.
Перевищення транзитного перебування:
- До 10 діб – розмір штрафу 8 500 грн. (як і зараз).
- 10 – 30 діб – 85 000 грн.
- Більше 30 діб – 170 000 грн. або конфіскація машини.
Перевищення тимчасового ввезення:
- До 10 діб – 17 000 грн. (як і зараз).
- 10 – 30 діб – 85 000 грн.
- Понад місяць – 170 000 грн., і так само передбачена конфіскація.
Конфіскація машини, як крайня міра, можливо тільки за рішенням суду (посилання на це є і в законопроекті).
Кабінет міністрів України видав постанову, що затверджує тимчасовий режим митних процедур «євроблях». Поширюється він на ТЗ, що були ввезені в період з 01.01.15 за 25.11.18.
Ситуація складна і невизначена
Багато хто з власників «євроблях» вже розкритикували законопроект. Дійсно, послаблення отримають власники нових машин престиж-класу, а прості розхожі авто обійдуться ще дорожче.
Навіть якщо «євробляхер» захоче розмитнити своє ТЗ, зареєстроване на іноземця чи фірму, йому доведеться відшукати номінального власника, оформити купчею і заплатити за митні процедури. При цьому перші два етапи не завжди можливо виконати.
Поки немає даних про зміни, що стосуються можливості експлуатації «євроблях»: чи залишаться в силах норми про тимчасове ввезення? Якщо в цьому сенсі все буде без змін, то, при невигідність легалізації авто, навряд чи знайдеться багато бажаючих здійснити «розмитнення». Зрозуміло, це лише наше оціночне думку, та інформації поки недостатньо, щоб робити однозначні висновки.